Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

"Vi väntar och ser hur lagen tolkas"

Publicerad: 3 December 2010, 05:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Riksdagen antar regeringens förslag till ny alkohollag som begränsar marknadsföringen på webben. Men fortfarande finns frågetecken om vad som gäller.


Ämnen i artikeln:

SpendrupsMats Liedholmalkoholreklam

Enligt den nya alkohollagen, som gäller från 1 januari 2011, gäller samma regler för alkoholreklam på webben som sedan tidigare gäller för magasin.

Reklamen får inte spela på ”känslor eller stämningar” och får inte visa något annat än produkten.

Även affischer och broschyrer omfattas av reglerna enligt nya lagen.

När förslaget kom i början av året var många alkoholsäljande företag oroliga för vad lagen skulle innebära för deras sajter.

Lagen är begränsad till ”kommersiella annonser”, men det kan enligt propositionen även gälla även företags hemsidor.

”Det bör avgöras från fall till fall”, baserat på utformning och presentation står det i förslaget.

Spendrups marknadsdirektör Mats Liedholm har ännu inte bestämt sig för hur företaget ska hantera den nya lagen.

– Det saknas en praxis, men det ska bli spännande att se hur lagen kommer att, säger han.

Finns det anledning att ändra Spendrups sajter med anledning av den nya lagen?

– Det vi måste göra är att göra vår egen uttolkning av vad vi har för syften med det vi genomför. Om den uppfattningen delas av marknadsdomstolen och andra instanser som ska döma detta återstår att se.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.