Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

”Vi tycker konkurrens är bra”

Publicerad: 18 September 2009, 06:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Sveriges Tidskrifter gav sig in i matchen om att sälja tidningar på nätet för at pressa provisionerna, enligt organisationens vd Kerstin Neld.


Som Dagensmedia.se rapporterade i morse är personerna bakom Tidningskungen.se kritiska mot Sveriges Tidskrifter, som genom sajten Tidningstorget.se nu börjar erbjuda lösnummer och prenumerationer på nätet.

–Sveriges Tidskrifter har gjort bra saker, som att få ned momsen, men de borde inte gå in och konkurrera med befintliga aktörer, sa Johan Sundström, vd på Mediafy, som driver Tidningskungen.se.

Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter, säger att organisationens ägande är endast 10 procent, resten ägs av Posten. Och en av anledningarna till lanseringen var just att pressa provisionerna på marknaden, säger hpn:

– Vi tycker att konkurrens är bra och vill hålla nere provisionerna. Färmedlingen blir att viktigare och Tidningstorget kan göra att stora aktörer som Tidningskungen inte höjer sina provisioner.

Tidningstorget säljer även titlar som inte är medlemmar i Sveriges Tidskrifter, något som Johan Sundström också kritiserade.

– Man tar ju medlemmarnas pengar och startar något som gynnar alla tidningar, sa han.

Kerstin Neld:

– Vi har nu ett avtal med Tidsam och ska förhandla med andra, som Intrepress, så att även de mindre titlarna kan vara med. Så de får nog tillbaka den lilla investeringen flera gånger om.

Johan Sundström säger att Sveriges Tidskrifter har kopierat Tidningskungens affärsmodell.

– Sveriges Tidskrifter har länge letat efter en modell att tjäna pengar på men inte kommit på någon egen. Nu har de sett att vår affärsidé går bra.

Tidningskungen gillar också konkurrens, säger han:

– De sajter som tillkommit efter oss har gjort att vi byggt en bransch, vilket är bra. Men att Sveriges Tidskrifter gör det känns konstigt. Deras modell är inte långsiktig, de går back på varje prenumeration de säljer.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.