Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Vi ska ligga i framkant"

Publicerad: 14 April 2010, 12:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:54

Sydsvenskans chefredaktör Daniel Sandström om nya sajten, kritiken och webbtidningens framtid.


Dagens snackis i den digitala världen har utan tvekan varit Sydsvenskan.ses nya form.

Nya Sydsvenskan.se är annorlunda, nästan väsensskild, från standardmallen för nyhetswebbar i Sverige.

En nyhetssnurra i topp ska visa de bästa nyheterna just nu följt av ”senaste nytt”.

Interaktiviteten med läsarna har även prioriterats då ”läsarpulsen” fått en framträdande plats på förstasidan.

Längre ned finns klassiska block som resor, nöje och bostad. 

Omdömena på Twitter varierar från hyllningar för nytänkandet till att den kallas för en av de sämsta nylanseringar av en mediesajt någonsin.

Sydsvenskans chefredaktör Daniel Sandström summerar:

– Varje gång man gör om blir det starka reaktioner. Denna gång, när omgörningen mer handlar om att ligga i framkant än ett akut renoveringsbehov, blir reaktionerna kanske ännu starkare. Det vore konstigt om läsarna inte tyckte att det var en kraftig förändring.

Varför så annorlunda mot ”vanliga” nyhetssajter?

– Vi tycker att traditionell webbtidningsdesign har varit väldigt mycket papperstidningstänk på nätet, med mycket nyheter staplade på varandra. Vi jobbar nu med en större dynamik och ett mer horisontellt tänk. Vi försöker utnyttja hela bredden på ett annat sätt.

Vilka har ni inspirerats av?

– Vi har tittat mycket på LA Times, Huffington Post och Politiken. Det handlar mycket om att anpassa svensk tidningsdesign till vad som händer ute i världen och de möjligheter som finns på webben.

Tror du att andra svenska tidningar kommer att gå åt samma håll?

– Jag tror att fler tidningar kommer att känna att webben, som den nu har utvecklats, har en begränsning i det klassiska vertikala nyhetsflödet.

– Med allt man idag kan göra på webben vore det konstigt om inte svenska tidningar tog intryck av detta. Utvecklingstakten i den digitala världen är väldigt snabb och de som jobbar efter en traditionell lösning kommer snart att kännas som en lägenhet som behöver målas om.

Daniel Sandström är dock ödmjuk inför framtiden.

– Funkar det inte kommer vi nog snabbt få erfara det från läsarna. Vi lär nog även få ett samtal från Dagens Media igen antar jag.

Vad innebär omgörningen för annonsörerna?

– En mer horisontell sajt innebär bättre annonsformat med större möjligheter till kreativa lösningar för annonsörerna.

Den nya frormen är framtagen internt på Sydsvenskan. Arbetet har letts av redaktionschefen Camilla Jonsson, chefen för digitala medier, Anders Olofsson, samt formchefen Benjamin Peetre.

Här kan du se Sydsvenskans egna presentationsfilm av den nya sajten.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.