Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

"Vi letar efter tillväxt"

Publicerad: 25 Maj 2012, 09:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:19

Bonniers vd, Jonas Bonnier, berättar om strategin för det nya bolaget Bonnier Growth Media, BGM.


Ämnen i artikeln:

BonnierBonnier TidskrifterJonas Bonnier

Bonnier samlar sina digitala verksamheter i det nya bolaget, BGM. Från och med den 1 augusti kommer Bink, Bonnier Gaming, Mag Plus och Toca Boca ingå i BGM, som kan jämföras med Schibsted Tillväxtmedier.

– Det var dags att samla ihop det vi skapat utanför våra traditionella affärsområden. Även om de här bolagen är olika så delar de många likheter och genom att skapa struktur kan vi kraftsamla på ett helt annat sätt, säger Jonas Bonnier.

BGM kommer inte i huvudsak ha ett svenskt, eller ens ett nordiskt fokus, utan istället rikta sina krafter på marknader och branscher där Bonnier ännu inte har så stor närvaro.

– Jag vill inte gå in på vilka marknader men i de medier och marknader som vi jobbar på i dag finns det inte längre så mycket tillväxt. Därför tittar vi på andra marknader och medier.

Bonnier letar nu nya verksamheter att fylla på BGM med, och ny kompetens för att driva dem.

– Det handlar om olika entreprenörer och start up-företag, av vissa som vi redan fört samtal med.

Varför valdes Ulrika Saxon som vd för det nya bolaget? Hon är väl om någon rotad i er traditionella bransch?

– Utöver alla andra av Ulrikas förtjänster så är hon nog den på Bonnier som under de senaste 15 åren har skaffat sig störst kompetens inom att starta projekt inom nya medier.

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.