Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Vi kan dela med oss av annonsintäkterna"

Publicerad: 30 September 2009, 14:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Användarna filtrerar materialet på Twinglys nya tjänst Twingly Channels. ”Mediesajter kommer kunna ta betalt för tjänsten”, säger Twinglys vd Martin Källström om sin nya tjänst.


Twingly Channels beskrivs av företaget själva som en social söktjänst, där det som skrivs och diskuteras om ett ämne samlas på en specifik sajt, uppdaterat i realtid.

Imorgon lanseras tjänsten i en beta-version på Twingly.com med ett tjugotal kanaler, bland annat om journalistik, underhållning och sociala medier.

Efterhand blir det möjligt för vem som helst att ansöka om att starta en egen kanal i valfritt ämne, där innehåll från företag, mediesajter, bloggar och mikrobloggar samlas och rankas av användarna.

– Vi jobbar för att demokratisera redaktörsrollen, på motsvarande sätt som bloggarna demokratiserat skribentrollen, säger Martin Källström.

Bakgrunden till Twingly Channels är det ständigt ökande informationsflödet, som enligt Martin Källström bara blir mer svårhanterligt trots RSS och bloggsöks-tjänster.

– I Twingly Channels bevakar man ett utvalt ämne och får informationen filtrerad. Det kan räcka med att gå in någon gång om dagen för att få reda på det viktigaste som händer, säger han, och fortsätter.

– Det största värdet är inte den som äger kanalen, utan de andra användarna.

Twingly kommer inte att vara redaktörer på kanalerna. Istället kan användarna ansöka om att starta, och vara redaktör för, kanaler inom valfritt område.

Hittills har ansökningar om bland annat ekologisk mat och tatueringar kommit in till Twingly.

– Vi räknar även med att många företag kommer att starta egna kanaler för att informera om sig själva och sin bransch, och för att bevaka hur varumärket diskuteras, säger Martin Källström.

Det kan även bli aktuellt med stängda kanaler, som inte alla har tillgång till.

Precis som med Twinglys bloggsökstjänst, diskuterar företaget med mediesajter om att koppla Twingly Channel till artiklarna på sajten.

Är det inte en risk för annonsfinansierade mediesajter att läsarna tar till sig materialet på Twingly Channels istället för på den egna sajten, och därmed missar annonserna?

– Det är en risk för mediesajterna om de inte ändrar sig och anpassar sig till läsarnas beteenden. Vi erbjuder möjligheten att hänga med i utvecklingen och ge läsarna en mer personlig miljö. Läsvärdet ökar när det man läser diskuteras i realtid tillsammans med andra, och det kan medierna erbjuda sina läsare, säger Martin Källström, som kan tänka sig Twingly Channels som en betaltjänst på mediesajter.

– Det kan vara stängda kanaler, där man inte betalar för innehållet, utan för användargruppen som filtrerar och höjer kvaliteten på innehållet.

Han är inte främmande för annonslösningar i kanalerna, där Twingly delar med sig av intäkterna till den som driver kanalen.

– Vi vill ha sponsrade länkar som man kan engagera sig i precis på samma sätt som det andra materialet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.