Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

"Vi har skapat en entreprenörskultur"

Publicerad: 17 Augusti 2010, 05:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:42

Ola Ahlvarsson stuvar om bland sina bolag.


Ämnen i artikeln:

Ola AhlvarssonNöjesguidenRodeo

Dagensmedia.se kunde i våras avslöja att Ola Ahlvarsson köper Spray/Passagen genom bolaget Result. Under sommaren har Spray/Passagen införlivats i Keynote Media Group, ett annat bolag som Ola Ahlvarsson äger. Målet är att starta "ett mediehus med fokus på underhållning och sociala medier".

– Vi har sett att det kan vara ganska tufft för medieföretag att stå på egna ben. Istället tror jag på en ny typ av mediehus som både är mer snabbfotat och interaktivt. Hos oss finns både starka varumärken som Nöjesguiden och interaktiva sajter som Spray. Det finns en kraft i att driva mediebolag grupperade på det här sättet, säger Ola Ahlvarsson.

Spray var tidiga pionjärer under IT-boomen men när kraschen kom tog lyckan slut och allt sedan dess har sajten haft det svårt att hänga med. Sedan Ola Ahlvarsson köpte Spray för snart ett år sedan har dock en mängd förändringar skett, säger han.

– Framför allt har vi jobbat hårt med att skapa en entreprenörskultur och kapat kostnader. I september 2009 hade vi en förlust på 26 miljoner, något som vi nu har vänt till en liten vinst. I framtiden kommer vi att sikta på att ta fram nya produkter och leta fler nyförvärv.

Keynote - som även äger Nöjesguiden och Rodeo - siktar också på att bli en bra samarbetspartner för utländska aktörer.

– För många tyska och engelska företag är norden väldigt litet men har man en stark partner kan marknaden kännas mer lockande och detta vill vi jobba mer för.

Samtidigt förvärvade Keynote även resten av aktierna i Sellbranch, ett bolag man tidigare ägde till 49 procent.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.