Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

”Vi har en masterplan”

Publicerad: 4 September 2009, 12:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Nu talar it-entreprenören Ola Ahlvarsson ut om förvärven och planerna för framtiden.


I februari köpte Ola Ahlvarsson, via sitt företag Result, tillsammans med ett par andra investerare tidningen Nöjesguiden. Förra månaden kunde Ahlvarsson göra ytterligare en bock i shoppinglistan då SprayPassagen inlemmades i Result. Tillsammans med Tradedoublers tidigare Sverigechef, Fredrik Sellgren, har Ola Ahlvarsson också grundat företaget Sellbranch, en tjänst som låter utländska företag optimera sin annonsering på den europeiska annonsmarknaden. Det, tillsammans med förvärven hänger, enligt Ola Ahlvarsson, intimt samman med den verksamhet som bedrivs inom Result.

– Result har två verksamhetsben, dels finns vi i 14 olika länder där vi tittar på den marknadens mest spännande internetprojekt. Sedan hjälper vi dem ut på den globala marknaden. De senaste tio åren har vi hjälpt 200 bolag att växa.

Det andra verksamhetsbenet är att hjälpa utländska entreprenörsbolag inom internet, telecom eller underhållning att hitta en ny marknad i Norden. Problemet har dock varit att intressera utländska företag att investera i Sverige.

– Går vi till ett framgångsrikt tyskt bolag och säger hej, vill ni inte in i Sverige? Då svarar de att det är en för liten marknad och att risken är för stor.

Det har gjort, säger Ola Ahlvarsson, att de mest spännande affärsidéerna aldrig når Sverige, eller i vilket fall väldigt sent.

– Med de medieplattformar vi nu bygger upp skapar vi en landninsgbana för utländska bolag. Miljontals människor går genom Sellbranch varje månad, hundratusentals genom Passagen, och dessutom har vi möjlighet att ligga nära storstadspubliken med Nöjesguiden.

Han fortsätter:

– När vi kan erbjuda allt det, blir det betydligt lättare för de utländska bolagen att ta steget in i Sverige, vilket ger oss möjligheter till joint ventures och andra typer av spännande affärer.  

De samarbeten som Result är intresserade av är dem som han säger kan leverera en kontext för annonsören.

– Se till en annonsör som Carlsberg, som är närvarande på alla de 70 event som Nöjesguiden har genomfört under året. De finns med på webben och i allt vi gör. Den sortens annonsörslösningar tror vi mer på än att bara köpa en medieplats utan att tänka ett steg längre,

Planerar ni fler förvärv?

– Ja vi letar efter bolag som stödjer den plattform vi vill bygga, primärt medier inom nöjesindustrin som lever och verkar nära sin målgrupp.

Vilka uppköp har ni på gång?

– Något jag lärde mig den hårda vägen under internetboomen var att man gick ut och sa en väldig massa saker och sedan försökte man hinna i fatt det man sagt. Nu jobbar vi det tysta och gör det vi gör. 

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.