Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

"Vi går efter radions pengar"

Publicerad: 16 september 2010, 10:31
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38

Spotify satsar på kreativa samarbeten och siktar på fördubblad säljstyrka nästa år.


Ämnen i artikeln:

Spotify

På två år har svenska Spotify samlat över 2 miljoner ”aktiva användare”. Två tredjedelar av dem kör tjänsten varje vecka. Tjänsten har totalt 7 miljoner användare och finns i sju länder. En halv miljon av dem är premiumkunder. I år planeras även en USA-lansering.

– Vi ökar stadigt antalet användare, men växer självklart lite mindre bland yngre än äldre. Målet är att vara var mans musikplattform i Sverige och resten av världen. Vi har nog skickat upp ganska många skivbackar på vinden under våra två år, säger Anders Svensson, nordisk försäljningschef på Spotify.

Den genomsnittliga svenska användaren spelar 17 till 18 låtar per dag. En tredjedel av 15-79-åringarna använder Spotify. Bland 18-24-åringarna använder tre fjärdedelar tjänsten. Många talar om att Spotify stjäl lyssnare från radion.

– Det är klart att vi går efter pengar som radiobolagen hade monopol på förut, men om vi verkligen hade stulit deras lyssnare hade de tappat kanske 60 procent av dem. Vi har istället uppfunnit nya reklamminuter som folk tidigare spenderade i reklamfria miljöer, säger Anders Svensson och nämner lyssning på nedladdad musik och cd-skivor.

Spotify sänder max 3 minuter ljudreklam i timmen, jämfört med radions max 12 minuter.  Tjänsten visar en banner åt gången och erbjuder även rörlig reklam i en videospelare. Kontaktkostnaden är högre än i andra webbmedier, men effekten är desto större, hävdar Anders Svensson.

– Vi är unika med kombinationen av banners och ljudreklam och vi kör bara reklam när folk är aktiva i tjänsten. Vi har i genomsnitt minst dubbelt så hög CTR som andra mediesajter och är mer kostnadseffektiva.

Har ni brist på annonsörer med tanke på reklamtiden?

– Nej, eftersom vi kräver aktiva lyssnare behöver vi inte ha lika mycket reklam per timme. Det finns ingen anledning att öka den tiden.

Svenska Spotify har i dag nio säljare, men styrkan kan vara fördubblad om ett år sett till efterfrågan. Bolaget har samarbete med ”hundratals” annonsörer och varje dag tillkommer någon, varav allt fler direktkunder.

På senare tid har fokus legat på att utveckla kreativa reklamlösningar som använder sig av Spotifys innehåll utanför tjänsten. Ett par exempel är Volkswagens ”Bilmusikbikten” och Pride-festivalens ”How Hetero is your playlist”.

– Vid starten var jag mediebranschens tråkigaste kille och sa nej till alla kreativa lösningar. Jag ville att annonsörer skulle utvärdera oss som reklamkanal för banners och ljud. Nu har vi en position som räckviddskanal och en kanal för att nå specifika målgrupper, så nu kan vi lägga krut på kreativa lösningar, säger Anders Svensson.

Vad är nästa lansering?

– Vi vill finnas där folk är, så vi fortsätter att utveckla våra mobilappar och tittar även på andra plattformar. Mer vill jag inte säga.

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

Spotify

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev