Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

”Vi flyr till cybervärlden”

Publicerad: 11 Januari 2011, 09:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Journalisten Elisabet Höglund går i dag till generalangrepp mot den fara sociala medier kan ha för mänskliga relationer. För dagensmedia.se förklarar hon kritiken.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebookAftonbladet

Det är i en kolumn i Aftonbladet som Elisabet Höglund skriver att sociala medier som Twitter och Facebook kan ha en negativ inverkan på mänskliga relationer. Bland annat skriver hon att människorna blir allt mer världsfrånvända och allt mer lever i en pseudovärld. Att vi blir så upptagna av att hysteriskt leta kontakter i cybervärlden snarare än efter riktiga vänner. En "obegriplig – och tragisk – paradox".

Dagensmedia.se når Elisabet Höglund på telefon.

Kan man inte ha ”riktiga” vänner på internet?

– Självklart har man det men jag känner att cybervärlden på något sätt blir viktigare än omvärlden, jag har en känsla, en fara på sikt att vi blir rädda för att ta kontakt med verkliga människor. Sociala medier är enkelt och praktiskt, man väljer själv och behöver inte ta några konflikter, säger Elisabet Höglund och fortsätter:

– Jag skriver att risken är att människor deformeras och det tror jag att man gör på något sätt. Det är oroande att man lägger ned så mycket tid på de ytliga kontakterna på nätet.

Kan man inte tolka det som att vi blir mer sociala?

– Naturligtvis men då gäller det att odla de riktiga vännerna. Jag har inget emot sociala medier, det är fantastiskt. Men det är det som kan hända med våra själar och sinnen om tio-tjugo år som jag är ute efter.

Har det mänskliga mötet ingen framtid?

– Det måste få en framtid, jag tror inte att vi klarar oss utan riktiga sociala kontakter. Vi måste se till att vi inte blir rädda och flyr till cybervärlden för att den är enklare att styra. Några rader på Facebook räcker inte som mänsklig kontakt.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

TwitterFacebookAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.