Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 13 september 2010, 04:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39
Vänsterpartisten Torbjörn Björlund vill ha hårdare regler kring reklam riktad mot barn.
Ämnen i artikeln:
Dagens ReklammotståndareDagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.
Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.
Per Bolund (MP)
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
1. Nej
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– Ja.
Varför?
– Jag anser att reklam riktad mot barn bör regleras hårdare på EU-nivå och att reklam för läkemedel, alkohol och tobak inte ska få förekomma.
Torbjörn Björlund (V)
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– Nej.
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– Ja
Varför?
- Vi borde vara försiktiga med vad vi tillåter. Reklam för barn borde till exempel förbjudas.
Gunnel Wallin (C )
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– I stort ja.
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– På vissa fronter.
Varför?
– Jag gillar till exempel inte reklam för sådant som är skadligt för hälsan, exempelvis tobak.
Redaktionen Dagens Media
Ämnen i artikeln:
Dagens Reklammotståndare