Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

"Vi borde vara försiktiga med vad vi tillåter"

Publicerad: 13 september 2010, 04:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Vänsterpartisten Torbjörn Björlund vill ha hårdare regler kring reklam riktad mot barn.


Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Per Bolund (MP)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

1. Nej

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Jag anser att reklam riktad mot barn bör regleras hårdare på EU-nivå och att reklam för läkemedel, alkohol och tobak inte ska få förekomma.

 

Torbjörn Björlund (V)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Nej.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja

Varför?

- Vi borde vara försiktiga med vad vi tillåter. Reklam för barn borde till exempel förbjudas.

 

Gunnel Wallin (C )

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– I stort ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– På vissa fronter.

Varför?

– Jag gillar till exempel inte reklam för sådant som är skadligt för hälsan, exempelvis tobak.

Redaktionen Dagens Media

Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev