Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

"Vi är först med total transparens"

Publicerad: 16 December 2010, 07:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

UPPDATERAD. Fritidsresors nya sajt ska bli navet i deras reseförsäljningen. "Det här är både inspiration och en ren kommersiell satsning", säger kommunikationsdirektören Lottie Knutson.


Ämnen i artikeln:

Lottie KnutsonFritidsresor

Sajten, som lanserades igår, får en ny layout med enklare navigering, nya presentationer av koncepthotell samt tydligare prisexempel.

– Vi känner att webben är viktig. Vi har 150 000 unika besökare, 60 procent av våra resor säljs där. Det är värt att investera i webben, säger Lottie Knutson, kommunikationsdirektör på Fritidsresor.

En annan nyhet är att kunderna nu kan betygsätta hotellen. Kundbetygen kommer dessutom att vara live, vilket innebär att de kan förändras under säsongen. En detalj som Lottie Knutson betonar.

– Vi är först med en total transparens vad gäller kundbetygen. Ving har betyg, men det är betyg som är insamlade i slutet av säsongen, och som i vissa fall är justerade. Våra siffror är äkta, säger Lottie Knutson.

Förhoppningen med omgörningen är att webbförsäljningen ska öka med minst tio procent, ett mål som Lottie Knutson menar är ganska realistiskt.

Besökarna kan även vänta sig fler förändringar under det kommande året. Främst gäller det att göra språken mer lättillgänglig.

I samma veva gör Fritidsresor även om sin katalog, som ska fungera som ett komplement till webben. I stället för att redovisa hela utbudet, ska katalogen snarare ge en liten smakbit och leda kunderna till webben.

– Här har vi plockat godbitar helt enkelt, och berättar om både resmål och hotell, med ett mer varierat bildspråk jämfört med de traditionella katalogerna, säger Lottie Knutson, och fortsätter:

– Vill man gå ner i detalj på alla 120 hotell i Turkiet, då tror vi att webben fungerar bättre.

Lottie Knutson berättar även om succén med den populära reklamfilmen, med Mads Mikkelsen, som enligt nya mätningar har förbättrat researrangörens reklamerinran, samt varumärkespreferens bland kunderna.

– Vi ser det tydligt i mätningarna att vi ligger nästan dubbelt så högt som vår närmaste konkurrent. Det ser vi även i fokusgruppsdiskussioner. Aldrig har en film fått ut budskapet så väl, och skapat sådan uppmärksamhet, säger hon.

Uppdatering: Vings informationschef Magdalena Öhrn vänder sig mot Fritidsresors påstående att Vings kundbetyg är friserade.

– Det stämmer att de är ackumulerade från förra säsongen, men vi har aldrig någonsin justerat några betyg. Vi är noga med våra kvalitetssiffror, det är viktigt för oss, säger Magdalena Öhrn till dagensmedia.se.

– Men ibland lägger vi inte ut betygen, och det beror på att det är mindre än 50 personer som bott där, så det tycker vi inte är relevant. Men vi är tydliga med det också.

Hon hävdar också att Fritidsresors mätningar inte stämmer. Enligt siffror från Nepa är skillnaden, när det gäller reklamerinran, minimal, menar hon.

– Det är en slingrande orm. Ibland ligger de högre, ibland ligger vi högre. Det gäller även för varumärkespreferensen. De har visserligen ökat, men de har samtidigt investerat dubbelt som mycket i reklam som vi har, säger Magdalena Öhrn.

Ardalan Samimi


Ämnen i artikeln:

Lottie KnutsonFritidsresor

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev