Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Veckorevyns satsar för att lyfta fram unga kvinnors röster

Publicerad: 22 Mars 2017, 13:46
Uppdaterad: 22 Mars 2017, 15:55

Veckorevyns chefredaktör Irena Pozar.

Den nya plattformen "Röster" kommer vara en del av Veckorevyn.com dit läsare kan skicka längre insändare och debattartiklar. Syftet med satsningen är att lyfta fram unga kvinnors röster och åsikter.


Ämnen i artikeln:

VeckorevynNyheter24Expressen

Chefredaktör Irena Pozar berättar att Veckorevyns läsare fortfarande är en målgrupp som inte syns och hörs tillräckligt mycket i samhället.

– Jag har tidigare jobbat med tidningar som har olika former av utrymme för debatt, exempelvis Nyheter24 och Expressen, och om det är några som saknas på de sidorna är det just unga kvinnor. Jag vet inte om det beror på att det är en målgrupp som inte vill publicera sig där, eller om de ämnen de väljer att skriva om inte anses tillräckligt viktiga nog att få plats, säger hon till Dagens Media.

Alla, oavsett ålder och kön, kommer kunna skicka in insändare och debattartiklar till den nya plattformen "Röster" hos Veckorevyn.com, men det är relevansen till det målgruppen brinner för som kommer avgöra om de publiceras eller inte.

– Jag är helt övertygad om att unga kvinnor har otroligt mycket smart och viktigt att säga, och eftersom att vi är Sveriges största sajt för den här målgruppen hoppas vi att de ska känna sig motiverade att dela med sig av detta till oss. En av fördelarna med Veckorevyn i jämförelse med andra, är att vi har ett väldigt varmt klimat i våra sociala medier. Det hoppas jag ska bidra till att fler vågar skicka sin texter till oss, fortsätter Irena Pozar.

Varje vecka kommer utvalda texter att lyftas i alla Veckorevyn.coms sociala kanaler.

Först ut att publiceras på "Röster" är Youtube-stjärnan Therese Lindgren, som valt att skriva om djurindustrin i Sverige.

– Jag hoppas att vi kommer att hitta en bra blandning mellan kända profiler och vanliga läsare. Det viktiga är inte att det är just kändisar som skriver, men genom att samarbeta med en profil som Therese Lindgren som har en stark åsikt i ett ämne, får vi chans att verkligen nå ut med vår satsning.

Irena Pozar säger att hon har märkt av en stor efterfrågan från Veckorevyns läsare om att just få skriva.

– Vi har en nära kontakt med våra läsare på sociala medier, men har saknat ett utrymme för användargenererat innehåll. Samtidigt märker vi av att våra läsare tycker mycket om att skriva och är politiskt medvetna och engagerade. Det gör att en sådan här satsning som "Röster" är något av en win win situation: det är både roligt och givande för oss att få in material, samtidigt som vi ger läsarna möjlighet att ägna sig åt någonting som de tycker är kul.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev