Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Veckan på Dagensmedia.se

Publicerad: 28 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Här sammanfattar vi vad vi skrivit på Dagensmedia.se med anknytning till digitala medier och marknadsföring under veckan.


Chic springer om konkurrenterna på nätetChic.se har sedan relanseringen av sajten gått från knappt 20.000 unika webbläsare i veckan till 38.000. "Vi uppdaterar våra sajt oftare", säger chefredaktören Charlotta Flinkenberg. (Torsdag 28/5) Läs artikeln här.

Noblessas sociala medier-haveriPå sajten Fairshopping.se kan konsumenter dela med sig av sina erfarenheter från olika företag. Nu har det visat sig att köksleverantören Noblessa skickat in flera positiva omdömen om sig själva. "Det hela är ett missförstånd", säger företagets vd Mikael Bönnemark till Dagensmedia.se. (Torsdag 28/5) Läs artikeln här.

Syrup säger upp åttaI december förra året kunde Dagensmedia.se berätta att webbbyrån Syrup Sthlm, då Starring, sagt upp ett flertal copywriters. Nu sparkas ytterligare åtta medarbetare, kan Dagensmedia.se berätta. (Onsdag 27/5) Läs artikeln här.

Riskkapitalbolag in i Realtid.seRiskkapitalbolaget Första Entreprenörsfonden går in som delägare i Alternativ Media i Stockholm, som ger ut affärssajten Realtid.se. "Inom ett år räknar vi med ett break even", säger Peter Werme på Första Entreprenörsfonden. (Onsdag 27/5) Läs artikeln här.

Två av tre betalar hellre för papper än webbSamtidigt som flera mediehus den senaste tiden börjat diskutera lösningar för att kunna ta betalt för innehållet på webben visar en undersökning från PricewaterhouseCoopers att 69 procent väljer papper före webb om de måste betala. "Vi tror inte på tidningsdöden", säger Nicklas Kullberg, branschansvarig för media på PricewaterhouseCoopers. (Onsdag 27/5) Läs artikeln här.

Facebook värt 75 miljarderRyska investmentbolaget Digital Sky Technologies köper 1,96 procent av Facebook för 200 miljoner dollar. Det innebär att sajten tappat en tredjedel av sitt värde sedan Microsoft 2007 köpte 1,6 procent av bolaget. (Onsdag 27/5) Läs artikeln här.

Danska tidningar väljer VideoplazaFyra stora danska tidningar börjar använda svenska Videoplazas system för rörlig webb-tv-reklam. SAS och Nordisk film syns bland annonsörerna som direkt ska använda systemet. (Onsdag 27/5) Läs artikeln här.

Ticnet.se byter säljbolagTicnet.se lanserar en ny sajt i höst och passar på att byta säljbolag i och med det. Admore Media tar över försäljningen efter G Media Group. (Tisdag 26/5) Läs artikeln här.

Nätanvändandet ökar - men få läser bloggarSvenskarna tillbringar, kanske föga förvånande, allt mer tid på internet. Ökningen är störst bland de äldre, visar Nordicoms rapport för 2008. (Tisdag 26/5) Läs artikeln här.

Berghs bloggar hos Dagensmedia.seEleverna på reklam- och kommunikationsskolan Berghs bloggar hos Dagensmedia.se före, under och efter årets slututställning. (Måndag 25/5) Läs artikeln här.

Starcom värvar Myspace-chefJonas Lindberg Nyvang, tidigare nordisk marknadschef på Myspace, ska se till att mediebyrån Starcom blir bättre på digitala medier. (Måndag 25/5) Läs artikeln här.

Coca-cola-utmanare letar designers på FacebookSaturnus Beverages uppmanar studenter på reklamskolor och andra intresserade att ta fram en annons för varumärket Ubuntu Cola. Vinnarbidraget publiceras i magasinet Filter. (Måndag 25/5) Läs artikeln här.

Di.se:s innehåll blir SAS-annonsSAS är först ut att få tillgång till innehållet på Dagens Industris innehåll för att göra annonser. "Relevansen i annonserna blir större", säger SAS Marknadschef Ulf Hermansson Samell. (Måndag 25/5) Läs artikeln här.

Finest.se drar igång webb-tvDet klickas för lite på länkarna på Finest.se. Det vill chefredaktören Alexander Erwik råda bot på genom att samla alla de bästa nyheterna under samma tak. (Fredag 22/5) Läs artikeln här.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.