Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Vart tredje företag aktivt på sociala medier

Publicerad: 10 April 2013, 06:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Antalet företag som är aktiva på sociala medier har fördubblats på tre år. Det visar en färsk undersökning.


Ämnen i artikeln:

Telia

Det är för tredje året i rad som TNS Sifo har genomfört undersökningen "Smarta företag" på uppdrag av it-bolaget Cisco och Telia.

Detta med syftet att mäta företag och organisationers teknikmognad.

Resultatet visar att vart tredje svenskt företag är aktivt på sociala medier, vilket är en fördubbling på tre år.

Enligt Priya Sawhney, strategichef på Teliasonera business services har företagens attityd gentemot sociala medier förändrats snabbt.

– Två år tidigare såg företagen sociala medier mest som ett sätt att visa upp sitt varumärket. Nu har de fattat möjligheterna och värdet på ett annat sätt och använder sociala medier bland annat för att utbyta idéer med varandra och i kundtjänstsyfte.  

Flitigast är företag inom bank- och finanssektorn där 58 procent uppger att de använder sig av sociala medier. Det är även den enda sektorn i undersökningen som står still.

Störst ökning står transportsektorn för, med en ökning på 14 procent mellan 2011 och 2012.

Twitter blir även allt mer populärt hos svenska företag. Av de tillfrågade företagen uppger 21 procent att en eller flera personer twittrar för företagets räkning. Lika många, 21 procent, uppger att deras företag har en blogg.

Samtidigt visar undersökningen att sociala medier är en viktig del i svenskarnas vardag. 24 procent av de tillfrågade skulle inte acceptera ett jobb på ett företag som förbjuder användning av sociala medier på jobbdatorn.

Undersökningen Smarta Företag Index 2013 har genomförts av TNS-Sifo bland 3 530 medarbetare i privat och offentlig sektor på uppdrag av Teliasonera och Cisco.

Studien är en del i samarbetsprojektet Smarta företag som har som syfte att öka kunskapen om hur informations- och kommunikationsteknik kan användas för att effektivisera verksamheten och höja konkurrenskraften.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Telia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.