Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Vart tredje besök hos Microsoft

Publicerad: 20 maj 2009, 07:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Drygt 74 miljoner av de cirka 220 miljoner besök som varje vecka görs på Kia-index sajter går till Microsofts nätverk. Men siffrorna ifrågasätts.


Räknas besöken ihop för Microsofts tre sajter MSN, Hotmail och chattjänsten Messenger gav de vecka 13 i år drygt 74 miljoner besök. Microsoft räknar samman vissa av besöken och redovisar nätverket till 53 miljoner besök, även detta större än tvåan Schibsted.

- Är man inne på Hotmail och loggar ut kommer man automatiskt till Msn.se. Det är således många som bara slussas förbi här och ger upphov till ett besök. Likadant har många antagligen valet att Messenger ska startas varje gång datorn sätts igång, vilket också ger många besök, säger Hans Nordlöv på Sveriges Annonsörer.

Fredrik Wallner, ansvarig för Microsoft Advertising, där alla mjukvarujättens möjliga annonsplattformar ingår, håller inte med om att nätverket skulle generera trafik av sämre kvalitet.

- I vår värld är all trafik bra trafik och det är inte konstigt att vi sätter samman sajterna så att trafik flyter mellan dem. Även om man kommer till Msn.se från Hotmail så ger det ju en chans för oss och annonsörerna att prata med besökaren, säger Fredrik Wallner.

2006 hade Schibsted 61 procent högre antal besök än Microsofts sajter. Sedan dess har MSN:s nätverk tagit jättekliv uppåt och gick under 2007 om Schibsted. Förklaringen är att enbart MSN.se mättes i början. Sedan har Hotmail och Messenger lagts på.

- Det har varit en ständig diskussion med Microsofts huvudkontor om hur vi ska kunna tagga upp sajterna för att kunna ge annonsörerna bäst siffror. De stora tillväxtökningarna beror på att nya sajter har börjat taggas upp men vi växer också på naturlig väg hela tiden, säger Fredrik Wallner.

Hans Nordlöv:

- Det har varit svårt att följa hur deras mätningar har gått till.

Artikeln har tidigare varit publicerad i Dagens Medias papperstidning, nummer 8 2008.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.