Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Värnar om barnens ögon på Facebook

Publicerad: 30 April 2012, 07:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:24

Miljöpartiet driver kampanj för glasögonbidrag till barn. "Vår målgrupp är småbarnsföräldrar, de är väldigt aktiva på Facebook", säger kampanjansvarige Henrik Karlsson.


Ämnen i artikeln:

Miljöpartietsociala medier

Att familjer inte har råd att köpa glasögon till sina barn är oacceptabelt, säger Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholm läns landsting.

– Det finns många barn i fattiga familjer som inte har råd med glasögon, det tycker vi är fel. Alla barn måste ha samma möjligheter, säger hon till dagensmedia.se.

Miljöpartiet sprider nu sin kampanj i sociala medier för att nå ut med sin vilja att införa glasögonbidrag i Stockholm läns landsting. Filmen är gjord inhouse med en Iphone och visar ett barns suddiga vardag.

Filmen ligger uppe på Youtube där tanken är att personer ska kunna dela den vidare till sina vänner. En annan del av kampanjen är även att sätta glasögon på sin Facebookprofilbild, för att visa sitt stöd.

– Detta är bara början. Vi planerar att följa upp denna kampanj med fler bilder och eventuellt även en till film. Detta är en kostnadseffektiv lösning, säger kampanjansvarige Henrik Karlsson.

Matilda Niang


Ämnen i artikeln:

Miljöpartietsociala medier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev