Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Varannan svensk orolig för techjättarnas påverkan

Publicerad: 27 Mars 2018, 07:52
Uppdaterad: 27 Mars 2018, 08:06

Foto: Wikimedia Commons.

Över hälften av svenskarna är oroliga för att Google och Facebook ska påverka valet i höst.


Ämnen i artikeln:

FacebookGoogle

58 procent av alla svenskar är oroliga för att techgiganter som Google och Facebook kan påverka det svenska valet. Det rapporterar Expressen som låtit Demoskop genomföra en opinionsundersökning.

Frågan om falska nyheter och de sociala plattformarnas påverkan på människor och politiska val har varit en brännande fråga ända sedan 2016 då det visade sig att falska nyheter fick störst engagemang under USA-valet.

De senaste dagarna har kritiken växt ännu mer på grund av Cambridge Analytica-skandalen, där företaget olagligt samlat in data från Facebookanvändare för att påverka USA-valet.

Undersökningen som Expressen begärt visar att 65 procent av de som är 65 år eller äldre är oroliga för att nätjättarna ska påverka valet.

Digitalisteringsminister Peter Eriksson är inte förvånad över resultatet.

– Många har sett Facebook nästan som en myndighet, snarare än ett företag som lever på att tjäna pengar på att sälja information om dig i politiska och kommersiella syften.

– Det positiva med mätningen är att det finns en växande insikt om de risker och problem med det som skrivs på nätet. Jag jobbar för att plattformarnas ansvar måste stärkas, säger Peter Eriksson, till Expressen.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.