Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Varannan marknadschef ökar på nätet

Publicerad: 7 Januari 2009, 10:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Sju av tio mediebyråkonsulter som jobbar med digitala medier tror på ökad budget 2009. Hälften av marknadscheferna ska höja budgeten för nätet.


Aftonbladet.se har tillsammans med Opticom frågat 50 av sina största annonsörer och 50 representanter från mediebyråer om 2009 års marknadsbudgetar. 48 procent av annonsörerna säger att de kommer att öka sin budget på nätet 2009. Hos mediebyråerna tror 71 procent att deras kunder kommer att öka investeringarna på nätet.

Sammanlagt säger 88 procent av de tillfrågade att de ska öka eller hålla kvar budgeten för nätannonsering 2009. Sett till sin hela annonsering säger 39 procent av annonsörerna att de förväntar sig att öka sin marknadsföringsbudget i år. Hos mediebyråerna är osäkerheten större, 18 procent tror på ökade budgetar men fler, 20 procent, tror på minskade budgetar.

Tilltron till webbaserad annonsering är också stor hos både annonsörer och konsulter. 44 procent av annonsörerna anser att nätet är bättre eller mycket bättre än andra mediekanaler. Hos medierbyråerna är samma siffra 45 procent.

- I de här dystra tiderna tycker jag det är kul att se att det finns positiva trender att visa på, säger Anders Berglund, försäljningsdirektör på Aftonbladet.se som har beställt undersökningen.

Fler säger att de ska öka sin investeringar på nätet än dem som totalt ska öka sina budgetar. Det innebär att en del annonsörer kommer att dra ner sina investeringar i andra medier.

- Det är svårt att peka ut något enskilt medium som förlorare. Det kan vara dm, tv eller print. Det beror väldigt mycket på vilken typ av annonsör du är, säger Anders Berglund.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.