söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Var tredje annonsör köper inte sökord

Publicerad: 26 augusti 2010, 13:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

66 procent av Sveriges Annonsörers medlemsföretag använder sig av sökordsmarknadsföring.

Ämnen i artikeln:

IRMSveriges AnnonsörerSök

MS

Martin Schori


Det framgår av en undersökning som branschorganisationens mediekommitté gjort tillsammans med Novus Opinion.

Fyra av tio av de företag som inte arbetar med sökord planerar att göra det, enligt rapporten.

De flesta annonsörerna – 39 procent - lägger mellan 1 och 5 procent av sin mediebudget på sökordsmarknadsföring. 25 procent uppger att de spenderar 5-9 procent av budgeten på sök medan 11 procent svarar 10-19 procent.

Den vanligaste metoden (39 procent) för att köpa sökord är att använda ett kostnadsfritt verktyg.

Sökordsmarknadsföringen omsatte 1,5 miljarder kronor förra året, enligt IRM. I år beräknas investeringarna öka med ”tvåsiffriga tal”.

Om rapporten

Totalt tillfrågades 556 medlemsföretag. 184 svarade, viket ger en svarsfrekvens på 33 procent.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev