Digitalt
Var tredje annonsör köper inte sökord
Publicerad: 26 augusti 2010, 13:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41
66 procent av Sveriges Annonsörers medlemsföretag använder sig av sökordsmarknadsföring.
MS
Martin Schori
Det framgår av en undersökning som branschorganisationens mediekommitté gjort tillsammans med Novus Opinion.
Fyra av tio av de företag som inte arbetar med sökord planerar att göra det, enligt rapporten.
De flesta annonsörerna – 39 procent - lägger mellan 1 och 5 procent av sin mediebudget på sökordsmarknadsföring. 25 procent uppger att de spenderar 5-9 procent av budgeten på sök medan 11 procent svarar 10-19 procent.
Den vanligaste metoden (39 procent) för att köpa sökord är att använda ett kostnadsfritt verktyg.
Sökordsmarknadsföringen omsatte 1,5 miljarder kronor förra året, enligt IRM. I år beräknas investeringarna öka med ”tvåsiffriga tal”.
Om rapporten
Totalt tillfrågades 556 medlemsföretag. 184 svarade, viket ger en svarsfrekvens på 33 procent.