Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Var tredje annonsör köper inte sökord

Publicerad: 26 Augusti 2010, 13:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:41

66 procent av Sveriges Annonsörers medlemsföretag använder sig av sökordsmarknadsföring.


Ämnen i artikeln:

IRMSveriges AnnonsörerSök

Det framgår av en undersökning som branschorganisationens mediekommitté gjort tillsammans med Novus Opinion.

Fyra av tio av de företag som inte arbetar med sökord planerar att göra det, enligt rapporten.

De flesta annonsörerna – 39 procent - lägger mellan 1 och 5 procent av sin mediebudget på sökordsmarknadsföring. 25 procent uppger att de spenderar 5-9 procent av budgeten på sök medan 11 procent svarar 10-19 procent.

Den vanligaste metoden (39 procent) för att köpa sökord är att använda ett kostnadsfritt verktyg.

Sökordsmarknadsföringen omsatte 1,5 miljarder kronor förra året, enligt IRM. I år beräknas investeringarna öka med ”tvåsiffriga tal”.

Om rapporten

Totalt tillfrågades 556 medlemsföretag. 184 svarade, viket ger en svarsfrekvens på 33 procent.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

IRMSveriges AnnonsörerSök

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.