Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Välkommen till Dagens Medias temavecka om martech och adtech

Publicerad: 17 maj 2021, 06:22

Tycker du också att det är lite stökigt med den rasande teknikutvecklingen inom media och marknadsföring? Då får du inte missa vår djupdykning inom martech och adtech den här veckan.


Ämnen i artikeln:

Martech och adtech

För fyra år sedan, 2017, passerades en milstolpe på den svenska mediemarknaden när digitala medier för första gången stod för över hälften av de totala reklaminvesteringarna på årsbasis. Det kan jämföras med hur det såg ut 2008, då internetköpen uppgick till knappt 15 procent medan investeringarna i linjär-tv och all form av tryckta medier slukade merparten av pengarna. 

Inom loppet av ett decennium hade internetkategorin alltså gått från att vara ett modernt komplement till traditionella medier till att vara den i särklass största och drivande kraften på marknaden. 

Den här utvecklingen har bara fortsatt efter det – och under pandemin har farten i digitaliseringen accelererat ytterligare. När marknaden nu återhämtar sig efter kallduschen våren 2020 är det de digitala kanalerna som håller den svenska mediebranschen flytande.

Den rasande förändringstakten har öppnat upp för en myriad av möjligheter för mediehus, annonsörer, byråer och konsumenter. Samtidigt har det vuxit upp en djungel av tjänster, leverantörer, kanaler, tekniklösningar, metoder, kompetensfrågor, verktyg och vägval som alla aktörer på marknaden varje dag brottas med. Det är lätt att gå vilse och riskera att antingen kasta pengar i sjön, eller gå miste om intäkter när marknaden tar en plötslig sväng.

Hur ska man tänka och navigera i allt detta? Hur ser de viktigaste utmaningarna ut? Och vad kan vi förvänta oss av framtiden? 

Den här veckan ska vi på Dagens Media närma oss de här frågorna genom att prata med en stor mängd chefer och experter på mediebyråer, mediehus och reklamintensiva företag om hur de jobbar med frågor kopplade till utvecklingen på en alltmer teknik-, data- och techdriven marknad. Totalt kommer du som är prenumerant att kunna ta del av 13 fördjupande artiklar som på olika sätt berör området martech och adtech.

Exempelvis pratar vi med annonsörer som Zmarta, Elgiganten och Tui om hur deras största utmaningar ser ut. Vi ger mediehusens och mediebyråernas syn på den växande teknikmarknaden – och berättar vilka verktyg de använder. Vi belyser den så kallade ”cookiedöden” utifrån en rad olika perspektiv – och delger de viktigaste råden till annonsörer och mediehus. Vi genomför även en stor enkät med it-cheferna på en mängd bolag inom dagspress, utomhus, radio och tv om hur de jobbar och tänker kring teknikfrågorna.

Är du inte prenumerant på Dagens Media, kan du teckna en prenumeration här.

Vill du debattera, lämna tips eller samarbeta? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias redaktion och annonsavdelning.

Det här är den fjärde temaveckan som Dagens Media sjösätter inom ramen för vår satsning på fördjupande digital journalistik (läs mer här). Vid åtta tillfällen under 2021 tar vi ett rejält grepp om några av branschens viktigaste områden.

Först ut, vecka 5, var en djupdykning i digitala prenumerationer och abonnemang (du hittar länk till alla artiklar här). Därefter, vecka 10, fördjupade vi oss i framtidens annonsmarknad (läs alla artiklar här). Sedan, under vecka 15, djupdykte vi i tv-marknadens omvandling (läs alla artiklar här).

 

Här är Dagens Medias temaveckor under våren 2021

Vecka 5: Digitala prenumerationer och abonnemang

Vecka 10: Framtidens annonsmarknad

Vecka 15: Tv-marknadens omvandling

Vecka 20: Martech och adtech

Vecka 24: Mediepolitik, demokrati och global konkurrens

 

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Martech och adtech

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.