Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Väljarna ratar nya medier

Publicerad: 30 September 2010, 12:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:36

Många av väljarna var svåra att nå med politiska budskap i tv-reklam och i digitala medier. Det visar en eftervalsanalys från Mediavision.


Ämnen i artikeln:

IphoneTwitterMediavisionFacebook

Mediavision har tittat närmare på hur många av väljarna som nåddes av politiska budskap i nyare typer av medier under valrörelsen.

Av 15-70-åringarna var det 39 procent som svarade att de "inte hade nåtts av något politiskt budskap överhuvudtaget" i de utvalda medieslagen. Störst räckvidd hade den politiska tv-reklamen som nådde 44 procent, följt av partitester som nådde 2 miljoner svenskar. Därefter följde Facebook, partiernas hemsidor och politiska bloggar. Räckvidden för politiska budskap på Twitter och i mobil-appar var bara 2 procent.

– Twitter och appar är kanaler som bygger på engagemang, också från mottagarens sida, så vi kan inte förvänta oss mer än så, säger Ingrid Salomonsson, analytiker på Mediavision.

De osäkra väljarna, som är en nyckelmålgrupp för partierna att slåss om, visar sig vara allra svårast att nå i de nya medierna. De var till exempel mindre benägna att göra partitester, trots att testerna riktar sig till just dem.

– De nya kanalerna tycks fortfarande tala till de redan frälsta. De osäkra väljarna var, trots aktivt internetbeteende inom communities och bloggosfären, generellt sett mer blinda för politiska budskap på nätet, säger Ingrid Salomonsson.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev