Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Utmanar traditionell online-annonsering

Online-resebyrån Etraveli lanserar en marknadsföringstjänst som bygger på big data och programmatic.


Publicerad 2015-06-23 13:27
Uppdaterad 2015-12-06 11:56

Ämnen i artikeln:

Flygresor.se

Dela artikeln:

Etraveli har sajter som Flygresor.se, Supersavertravel och Seat24 i sitt stall. Med förstahandsdata från miljontals transaktioner på sajterna bygger bolaget upp en marknadsföringstjänst som bygger på automatiserad handel kallad Smart Media.

– Den stora skillnaden gentemot andra aktörer är att vi har vår egen data och vi har kunskapen att analysera den, säger Helena Sjögren, försäljningschef för Etraveli Smart Media.

Via Smart Media kan annonsörerna nå resenärer som befinner sig i köpstadiet. Med datadriven annonsering går det att styra var och när i reseprocessen annonsören når sin målgrupp. På så sätt utmanar Etraveli traditionell online-annonsering.

– Att bara befinna sig på en vanlig resesajt säger ju inget om huruvida användaren faktiskt befinner sig i en köpprocess. Vi följer användarna och kommunicerar med dem från det att de påbörjar en sökning till att de kommer hem från sin resa.

Men Etraveli kommer samtidigt att köpa utrymme hos de stora mediehusen via automatiserad handel.

– Vi kommer att tillföra pengar till mediehusen genom att köpa exponeringar av dem.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.