Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Utmanar traditionell online-annonsering

Publicerad: 23 Juni 2015, 13:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:56

Online-resebyrån Etraveli lanserar en marknadsföringstjänst som bygger på big data och programmatic.


Ämnen i artikeln:

Flygresor.se

Etraveli har sajter som Flygresor.se, Supersavertravel och Seat24 i sitt stall. Med förstahandsdata från miljontals transaktioner på sajterna bygger bolaget upp en marknadsföringstjänst som bygger på automatiserad handel kallad Smart Media.

– Den stora skillnaden gentemot andra aktörer är att vi har vår egen data och vi har kunskapen att analysera den, säger Helena Sjögren, försäljningschef för Etraveli Smart Media.

Via Smart Media kan annonsörerna nå resenärer som befinner sig i köpstadiet. Med datadriven annonsering går det att styra var och när i reseprocessen annonsören når sin målgrupp. På så sätt utmanar Etraveli traditionell online-annonsering.

– Att bara befinna sig på en vanlig resesajt säger ju inget om huruvida användaren faktiskt befinner sig i en köpprocess. Vi följer användarna och kommunicerar med dem från det att de påbörjar en sökning till att de kommer hem från sin resa.

Men Etraveli kommer samtidigt att köpa utrymme hos de stora mediehusen via automatiserad handel.

– Vi kommer att tillföra pengar till mediehusen genom att köpa exponeringar av dem.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Flygresor.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev