Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Utebliven turné-effekt i sociala medier

Publicerad: 6 Juli 2017, 08:36
Uppdaterad: 13 April 2018, 14:08

Finansminister Magdalena Andersson. Bild: Creative commons

ALMEDALEN 2017. Socialdemokraterna fick lågt engagemang i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Almedalen

Stefan Löfvén är som bekant ute på Sverigeresa medan majoriteten av Sveriges politiska etablissemang befinner sig i Almedalen.

PR-trick hävdar vissa, enligt honom själv är skälet att träffa de "som kanske aldrig skulle besöka en politikervecka".

Oavsett syfte så har varken hans resa, eller talet som istället hölls av finansminister Magdalena Andersson, gett önskvärd effekt på aktiviteten i sociala medier, enligt omvärldsbevakningsföretagets Meltwaters senaste analys.

Antalet inlägg kopplat till Stefan Löfven, Magdalena Andersson eller Socialdemokraterna uppgår tillsammans till 1.287. En blygsam siffra sett till att de är Sveriges största parti, och som dessutom är lägst hittills under Almedalsveckan i år.

Siffran är även lägre än vad den varit under motsvarade dag för Socialdemokraterna tidigare år:

2015: 1832 inlägg

2017: 5425 inlägg

Mest aktiva Twitterkonton var @DisaPersson1 och @MobergsR med nio inlägg vardera. Uppmärksamheten kommer till största del från andra användare än partiet själva vilket inte har varit fallet i samma utsträckning för andra partier tidigare under veckan.

Jobb i fokus

Inför det senaste riksdagsvalet var jobb och sysselsättning två av Socialdemokraternas hjärtefrågor. Just jobb var något som också diskuterades under dagen på Twitter enligt Meltwaters analys. Uteblivna Traineejobb och rekordstor långtidsarbetslöshet skapade inlägg, men också att totala arbetslösheten gått ned under denna mandatperiod nämndes frekvent.

Inlägg som har anknytning till Stefan Löfvens namn handlar inte om vad han för dagen gör och är ute i landet i den utsträckning som man kan anta att Löfven hade önskat. Istället handlar de till stor del om politik och Almedalen. Att Löfven valt att hindra sina ministrar från att delta i kvällens DJ-battle har även det väckt uppmärksamhet online.

Störst räckvidd för dagen stod Philip Ohlund för, flest re-tweets fick Magnus Ranstorp.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Almedalen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev