Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Utbildning styr barns vanor

Publicerad: 7 December 2015, 15:42
Uppdaterad: 26 Januari 2016, 08:38

Var föräldrarna kommer ifrån och vilken utbildning och inkomst de har påverkar barns medievanor i stor utsträckning. Det visar en färsk rapport från Statens medieråd.


Familjens ekonomi är den faktor som i störst utsträckning påverkar om barnen överhuvudtaget använder någon form av tv, dator, mobil eller surfplatta. 89 procent av 9-12-åringarna i de rikaste familjerna har en egen mobil. I de fattigaste familjerna är den siffran 66 procent.

Men hur barn använder medier påverkas i störst utsträckning av föräldrarnas utbildning.

– Det som förvånade mig är när man tittar på skillnaden mellan pojkar och flickor så kan man konstatera att utbildning inte verkar spela stor roll för pojkars medieanvändning. De använder medier i lika stor utsträckning oberoende av föräldrarnas utbildningsnivå, men föräldrarnas utbildning påverkar flickors medievanor, säger Ulf Dahlquist, forskningsansvarig vid Statens medieråd, till Dagens Media.

Studien visar också att barn till lågutbildade använder medier längre tid än andra barn.

– Vi har tittat på om man använder medier mer än tre timmar per dag. Det är stora skillnader där. Det handlar om någon slags medieetik eller regler, att man uppenbarligen är mer restriktiv i högutbildade familjer.

Det är första gången som Statens medieråd har analyserat hur demografiska faktorer, som härkomst, utbildning, inkomst och boendekommunens storlek, påverkar barn och ungas medievanor.

– Syftet är att ta fram kunskap om det här eftersom det inte finns någon svenskt material. Om man tittar på debatten om medieanvändning i stort kan man ibland få känslan att alla ungar använder lika mycket, att det finns tillgång överallt. Men nu vet vi att det inte är så. Den digitala världen är inte helt jämlik.

Studien visar att det är betydligt vanligare att barn i lågutbildade familjer äger olika typer av apparater än att barn i högutbildade familjer gör det. Det gäller framförallt tv-apparater.

Barn till lågutbildade föräldrar äger oftare en egen tv, i samtliga åldersgrupper, visar rapporten. De tittar också betydligt mer på tv.

Föräldrarnas ursprung påverkar också barnens medievanor i stor utsträckning. 28 procent av barnen med utlandsfödda föräldrar, i åldern 9-12, har en dator i dag. Bland barn med svenskfödda föräldrar är motsvarande siffra 53 procent.

En majoritet av barnen med utlandsfödda föräldrar har en smartphone – 56 procent. Bland barn med svenskfödda föräldrar är siffran 82 procent.

Studien Unga & Medier genomförs vartannat år och det här är en delrapport.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.