Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

USA tog emot Spotify med öppna armar

Publicerad: 5 Augusti 2011, 07:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

Tre veckor efter Spotifys hajpade USA-lansering har streamingtjänsten tagits emot väl av amerikanerna. Åtminstone om man får tro hyllningarna i de sociala medierna.


Ämnen i artikeln:

Spotify

Det var den 14 juli som Spotify äntligen fick sin hajpade USA-premiär. Enligt Billboard anslöt sig 70 000 betalande användare till musiktjänsten under den första veckan, men huruvida Spotify blir en succé eller inte är för tidigt att säga.

I de sociala medierna har Spotify däremot tagits emot med öppna armar. Det rapporterar The Guardian som citerar Brandwatch, ett bolag som mäter trender i sociala medier.

Enligt Brandwatch har Spotify fått en "överväldigande positiv" respons sedan premiären.

37 procent av kommentarerna i de sociala medierna var positiva medan blott 4 procent var negativa. Övriga kommentarer var neutrala.

I USA heter de största konkurrenterna Pandora, Rdio and Rhapsody. Spotify ligger dock högt över deras siffror enligt Brandwatch.

Här är siffrorna för Spotify och bolagets konkurrenter:

• Spotify: 39% positive, 4% negative• Pandora: 26% positive, 1% negative• Rhapsody: 21% positive, 1% negative• Rdio: 29% positive, 3% negative

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Spotify

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.