Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

USA slopar nätneutraliteten

Amerikanska kommunikationsmyndigheten FCC har beslutat att ta bort de regler som säger att all trafik på internet måste behandlas lika.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 15 December 2017, 07:24
Uppdaterad: 15 December 2017, 13:36

Ämnen i artikeln:

TeliaFacebook

Reglerna om lika villkor på internet rivs upp i USA. Bild: Pixabay

Nätneutraliteten innebär att all trafik ska behandlas lika på internet, och infördes i USA för några år sedan under dåvarande president Barack Obama.

I somras berättade Dagens Media om hur 200 techbolag samlats i protest mot ett förslag om att slopa nätneutraliteten – bland annat Google, Twitter och Facebook. Flera av bolagen gick ut i sina egna kanaler och uppmanade folk att ansluta sig till kampen om det öppna internet.

Nu står det klart att USA:s kommunikationskommitté FCC röstade nej till nätneutraliteten, vilket innebär att reglerna om lika villkor på internet rivs upp. Det skriver bland annat SVT Nyheter.

I USA är nu många kritiker oroade över att den upprivna nätneutraliteten ger nätleverantörerna möjlighet att blockera rivaliserande företags appar och öka hastigheten i nätet för de företag som villiga att betala stora summor för det.

New Yorks delstatsåklagare Eric Schneiderman menar dock att beslutet strider mot lagen och säger att han kommer att bestrida det. Därmed är det möjligt att tvisten ännu inte är avslutad. 

På svenskt håll finns ett fall om nätneutralitet som behandlas av domstol just nu. Det var i decemeber förra året som Post och Telestyrelsen (PTS) slog fast att Telias kampanj "Fri Surf Social Media" som erbjuder fri surf på vissa sociala medier, även efter att surfpotten tagit slut, bryter mot EU:s regler om ett fritt och öppet internet.

Ämnen i artikeln:

TeliaFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.