Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Uppstickarsajt når 500.000 prenumeranter

Publicerad: 2 Augusti 2019, 05:47

Amerikansk fotboll, en av många sporter som The Athletic bevakar.

Foto: Pixabay

Sportsajten The Athletics affärsmodell skördar framgångar. Nu siktar man mot Europa för att locka fler prenumeranter – och plockar namn från sportredaktionerna i England.


Efter att ha lanserats som en sajt med lokal sportbevakning i Chicago för tre år sedan, som var helt annonsfri men med betalvägg, har nu The Athletics spridits till 50 städer runt om i USA och i Kanada. Sajten bevakar nu runt 270 olika lag i flera olika sporter. Sajten säger själva att de vill gå djupare med artiklar med substans och inte ha några klick-baits.

Affärsmodellen har hittills lockat prenumeranter enligt plan och i juli slog man nytt prenumerantrekord – 500.000 betalande prenumeranter, rapporterar Bloomberg. I snitt betalar varje prenumerant runt 64 dollar, motsvarande 619 svenska kronor, per år. Den egentliga prenumerationspriset är 10 dollar, 96 kronor, i månaden eller 60 dollar, 580 kronor, för den som betalar för ett helår direkt. 

Nu är målet satt till att fördubbla antalet prenumeranter fram till årsskiftet. Det ska bland annat ske genom en satsning på den brittiska fotbollsligan Premier League. För att klara det bygger man nu upp en Londonbaserad redaktion och under förberedelserna har man plockat namn från brittiska sportsidor – vilket ska ha orsakat en del uppståndelse på redaktionerna, skriver Bloomberg vidare. 

Enligt Digiday handlar det om mellan 50 och 55 tjänster som ska tillsättas i Storbrittanien. 

Lucas De Vivo

Reporter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.