Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Uppstickare spöar Bonnier och Schibsted

Publicerad: 29 Januari 2009, 08:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Kampen om största matsajtspaketet är avgjord- och det är varken Schibsted eller Bonnier som är vinnaren. Istället är det fyra uppstickare som i ett nytt samarbete slår både Tasteline och Recept.nu.


Schibsteds Tasteline.com och Bonniers Recept.nu är de största renodlade matsajterna i Sverige. Genom trafiksamarbeten med både Aftonbladet.se och Svd.se hoppas Tasteline.com öka trafiken under sitt nionde verksamhetsår.

I början av december presenterade Bonnier ett gemensamt annonspaket för Recept.nu och Alltommat.se. Trafikmässigt får de enskilda sajterna dock stryk av Media Acts nystartade samarbete med Matklubben.se, Kokaihop.se, Recepten.se och Hittarecept.se. I måndags lanserade Media Act sitt nya annonspaket.

- Det är givetvis Tasteline och Bonniers sajter som är de stora konkurrenterna. De är duktiga men vi känner att vi har fått en mycket konkurrenskraftig produkt med våra sajter, säger Jörgen Falk, vd på Media Act.

Enligt trafikstatistik från Kiaindex och Sis index, där sajterna mäter med Google analytics, har de tillsammans haft i genomsnitt 405 130 unika besökare per vecka de senaste fyra veckorna. Priserna för sajterna ligger runt CPM 150 på alla sajter för panoramaformatet.

- Vi ligger lite under de största konkurrenterna. Det har vi gjort medvetet eftersom det här är en ny produkt. När vi visar att vi har starka produkter kommer vi att se över prisnivåerna, säger Jörgen Falk.

Hittarecept.se, som är den enskilt störta av uppstickarsajterna, har inget eget innehåll utan indexerar recept från sajter som Tasteline.com och Recept.nu. Anna Norin, vd på Tasteline.com:

- Jag tycker det gäller att se möjligheterna och de driver ju trafik till oss, säger hon.

Tidigare söksajter, som bland annat indexerat radannonser, har fått skarp kritik från huvudsajterna.

- Vi kände till de diskussionerna, men det har enbart varit positiva reaktioner. Vi skickar ju väldigt mycket trafik vidare till matsajterna, säger Tomas Wennström, som tillsammans med sin bror driver Hittarecept.se.

Hos Tasteline.com ligger cpm-priset för en panorama på förstasidan på 250. I likhet med Media Acts sidor är det en majoritet kvinnor bland besökarna, cirka 65 procent.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.