Uppgifter från MEG: Twitter etablerar sig i Sverige

2016-04-07 13:56 Erik Wisterberg  

UPPDATERAD. Twitter söker svenska mediepartners och ska etablera lokal närvaro. Det avslöjade Rowan Barnett under ett seminarium på Mediedagarna i Göteborg.

Facebook genomför just nu en global offensiv för att ragga medieinnehåll till sitt format Instant articles. Även Twitter – vars användartillväxt har avstannat – jobbar hårt för att skaffa partners som kan komplettera det användargenererade materialet.

Nyligen rapporterade DN att Twitter köpt rättigheterna för att direktsända tio NFL-matcher. Sedan tidigare har Twitter samarbeten med aktörer som Buzzfeed, New York Times och Sky Sports.

Twitterbossen Rowan Barnett avslöjade i dag under ett seminarium på MEG att Twitter ska ta klivet in i Sverige. Det bekräftas av flera MEG-deltagare på plats i Göteborg.

Twitter har för närvarande ingen lokal närvaro i Sverige, förutom på säljsidan där Sellbranch är bolagets säljpartner.

Urban Rybrink, seniorkonsult på Media 720 är en av dem som fanns i publiken, på MEG. På sin Linkedin-sida skriver han att Twitter nu söker en kurator och innehållspartners för att kunna expandera i Sverige.

”Twitter storsatsar på rörlig bild och nu jagar man innehållspartners i Sverige”, sammanfattar Urban Rybrink sin rapport.

För tidningen Ny Teknik berättar Rowan Barnett om planerna.

– Under de närmsta månaderna ska vi etablera oss i Sverige. Det kommer att ske ihop med vår byrå (Sellbranch) på deras kontor i Stockholm, säger han till Ny Teknik.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt