Uppgifter från MEG: Twitter etablerar sig i Sverige

UPPDATERAD. Twitter söker svenska mediepartners och ska etablera lokal närvaro. Det avslöjade Rowan Barnett under ett seminarium på Mediedagarna i Göteborg.

Facebook genomför just nu en global offensiv för att ragga medieinnehåll till sitt format Instant articles. Även Twitter – vars användartillväxt har avstannat – jobbar hårt för att skaffa partners som kan komplettera det användargenererade materialet.

Nyligen rapporterade DN att Twitter köpt rättigheterna för att direktsända tio NFL-matcher. Sedan tidigare har Twitter samarbeten med aktörer som Buzzfeed, New York Times och Sky Sports.

Twitterbossen Rowan Barnett avslöjade i dag under ett seminarium på MEG att Twitter ska ta klivet in i Sverige. Det bekräftas av flera MEG-deltagare på plats i Göteborg.

 

 

 

Twitter har för närvarande ingen lokal närvaro i Sverige, förutom på säljsidan där Sellbranch är bolagets säljpartner.

Urban Rybrink, seniorkonsult på Media 720 är en av dem som fanns i publiken, på MEG. På sin Linkedin-sida skriver han att Twitter nu söker en kurator och innehållspartners för att kunna expandera i Sverige.

”Twitter storsatsar på rörlig bild och nu jagar man innehållspartners i Sverige”, sammanfattar Urban Rybrink sin rapport.

För tidningen Ny Teknik berättar Rowan Barnett om planerna.

– Under de närmsta månaderna ska vi etablera oss i Sverige. Det kommer att ske ihop med vår byrå (Sellbranch) på deras kontor i Stockholm, säger han till Ny Teknik.

Erik Wisterberg

Publicerad 2016-04-07 11.56Uppdaterad 2016-04-07 14.22

Ämnen i artikeln: