Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

UPPDATERAD: Toppanalytiker lämnar Ica för Aller

Publicerad: 20 Maj 2019, 07:33

”För att driva en framgångsrik digital omställning måste man gå från magkänsla till kunskap och insikter om målgruppen”, säger Sofie Perslow.

Foto: Aller media

UPPDATERAD. Aller media knyter till sig en ny analyschef från Ica. ”Det känns helt rätt, i hjärnan, hjärtat och i magen”.


Ämnen i artikeln:

Aller MediaICAAller

Aller media rekryterar analyschefen Sofie Perslow från Ica för att stärka mediehusets position. I hennes nya uppdrag ingår att skapa bättre insiker för att förstå mediehusets målgrupp. 

Tidigare har hon haft rollen som head of market insights på Ica och lett ett team på 35 analytiker. Chefsorganisationen Ledarna har tidigare rankat henne som en av framtidens 75 främsta unga kvinnliga ledare. 

 – Jag sökte efter ett företag som var tidigt i sin resa inom analytics och som hade rätt inställning och var villiga att satsa på området, precis det hittade jag på Aller media. Aller media är ett anrikt företag med tydliga och fräscha värderingar, som ligger helt i linje med mina egna, och de gör just nu gör en offensiv satsning för att fortsätta accelerera in i framtiden. De har mycket kompetens inom företaget och målet, att göra svenska kvinnors liv rikare, är något som tilltalar och inspirerar mig.

Hur känns det att börja på Aller?

– Det känns helt rätt, både i hjärnan, hjärtat och i magen. Det blir väldigt spännande att ta sig an en ny bransch och att bygga upp analysfunktionen mer eller mindre från grunden tillsammans med de kompetenta kollegor som är på plats inom företaget, säger hon, och fortsätter:

– Analys är ju grunden för mycket av den utveckling som många företag tar sig an nu, och inte minst för digitaliseringsresan som är en stor omställning som de flesta företag ägnar mycket energi åt just nu. Att förstå sin kund, läsare och användare kommer till stor del vara det som avgör hur väl vi når fram till vår målgrupp. Det är en grundbult inom analys. 

Hur ska du jobba på Aller media för att nå insikter om den målgrupp Aller media riktar sig till?

– Genom att samla in, strukturera och gifta ihop data från flera olika källor samt se till att resultatet används i hela organisationen på ett strategiskt, taktiskt och operativt plan. Det kommer snabbt att skapa ett stort värde och göra att vi, i många fall, kan gå från att tro och känna till att veta.

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Aller MediaICAAller

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev