Digitalt presenteras av:

Uppåt för VF efter konkurrentens betalvägg

I september införde NWT sin betalmodell på nätet. Det har fått konkurrerande Värmlands Folkblads försäljning att skjuta i höjden.

Enligt Medievärlden ökade Värmlands Folkblads digitala försäljning med hela 77 procent under september-oktober i år, jämfört med samma period i fjol.

En förklaring till ökningen är att konkurrenten Nya Wermlands-Tidningen införde en betalmodell på nätet i september.

Men än så länge står den digitala annonsförsäljningen för en liten andel hos Värmlands Folkblad.

– Den stora ökningen beror mycket på att vi kommer från låga nivåer. Men vi kommer att lägga en väldigt aggressiv tillväxtbudget för nästa år och räknar med att öka betydligt mer än de 77 procent vi har nu i tillväxt på våra digitala intäkter, säger Patrik Vincent, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Värmlands Folkblad, till Medievärlden.

I vecka 44 hade VF 120 000 unika besökare på sajten, medan NWT hade 88 000 unika besökare. För bara tio veckor sedan för förhållandena de omvända, enligt Medievärlden.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2013-11-05 13.31Uppdaterad 2015-12-06 12.57

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: