Uppåt för varumärket Spotify efter noteringen

2018-04-12 10:16  

Ökat helhetsintryck för Spotify efter noteringen på New York-börsen.

Tisdagen den 3 april var dagen då Spotify noterades på New York-börsen. Introduktionskursen landade på 166 dollar per aktie, vilket var högre än väntat och noteringen omskrevs som en succé.

Börsnoteringen fick stort genomslag i Sverige, enligt en färsk undersökning av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Yougov.

Tre fjärdedelar av de svenskar som har svarat på undersökningen har uppmärksammat att Spotify noterats på New York Stock Exchange och 5 procent planerar att köpa aktier i bolaget. Totalt har 1008 intervjuer genomförts med män och kvinnor över 18 år i Sverige under den 6 och 8 april.

Buzz-värdet ökade mellan 2 april och 10 april från 14 till 22 i Sverige. I USA och Storbritannien ökade dock inte buzz-värdet nämnvärt.

Förutom buzz-värdet ökade även helhetsintrycket av Spotify efter noteringen. Den 2 april noterades ett värde på 33 som sedan gick upp till 40 den 10 april.

Men även när det kommer till helhetsintrycket har Spotify-noteringen fått ett större utslag i Sverige, då USA och Storbritanniens helhetsintryck ligger på stabila 20 under perioden.

Om undersökningen:

Buzz är ett mått på värderad uppmärksamhet kring ett varumärke. Genom att beräkna den positiva uppmärksamheten kring ett varumärke, minus negativ ger det ett så kallat net-score.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt