Digitalt presenteras av:

Uppåt för varumärket Spotify efter noteringen

Ökat helhetsintryck för Spotify efter noteringen på New York-börsen.

Tisdagen den 3 april var dagen då Spotify noterades på New York-börsen. Introduktionskursen landade på 166 dollar per aktie, vilket var högre än väntat och noteringen omskrevs som en succé.

Börsnoteringen fick stort genomslag i Sverige, enligt en färsk undersökning av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Yougov.

Tre fjärdedelar av de svenskar som har svarat på undersökningen har uppmärksammat att Spotify noterats på New York Stock Exchange och 5 procent planerar att köpa aktier i bolaget. Totalt har 1008 intervjuer genomförts med män och kvinnor över 18 år i Sverige under den 6 och 8 april.

Buzz-värdet ökade mellan 2 april och 10 april från 14 till 22 i Sverige. I USA och Storbritannien ökade dock inte buzz-värdet nämnvärt.

Förutom buzz-värdet ökade även helhetsintrycket av Spotify efter noteringen. Den 2 april noterades ett värde på 33 som sedan gick upp till 40 den 10 april.

Men även när det kommer till helhetsintrycket har Spotify-noteringen fått ett större utslag i Sverige, då USA och Storbritanniens helhetsintryck ligger på stabila 20 under perioden.

Om undersökningen:

Buzz är ett mått på värderad uppmärksamhet kring ett varumärke. Genom att beräkna den positiva uppmärksamheten kring ett varumärke, minus negativ ger det ett så kallat net-score.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-04-12 08.16Uppdaterad 2018-04-12 08.22

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: