Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Unruly utmanar Youtube

Publicerad: 21 Maj 2014, 06:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:37

Med målet att maximera annonsörens virala potential lanserar Unruly formatet Social Skippables som utmanare till Youtubes format Trueview.


Ämnen i artikeln:

Unruly Media

Unruly är ett företag som arbetar med digitala lösningar samt mäter och analyserar kampanjers virala spridning.

För att annonsörer ska kunna hantera spridning och det snabba medietempot lanserar nu Unruly in-stream-formatet Social Skippables, som möjliggör bland annat målgruppsstyrd räckvidd och så kallad "behavioral targeting".

– Vårt nya in-stream format kommer bli ett fantastiskt komplement till vår click-to-play produkt Social Video. Till skillnad från en traditionell pre-rollannons har fortfarande tittaren kontroll och kan välja att inte se reklamfilmen. Annonsören betalar bara för engagerade tittare som sett hela filmen eller 30 sekunder vilket säkerställer kvalité i kontakten, säger Lance Traore, nordisk vd på Unruly, i ett pressmeddelande.

Bakgrunden till lanseringen av det nya formatet är bland annat Unrulys egna studie, som släpps i dag, och som visar att närmare hälften av en videos alla delningar sker under de tre första dagarna.

I studien har Unruly, genom att mäta disseminationen av delningar över tid för de 4000 mest virala reklamfilmerna på den sociala webben, analyserat livscykeln för kommersiella viralfilmer, där trenden är tydlig.

När samma studie gjordes för ett år sedan var det endast en fjärdedel av en reklamfilms alla delningar som skedde inom de tre första dagarna.

Den andra dagen, som inte sällan är den mest populära, sker 18 procent av alla delningar. Att jämföra med 10 procent för ett år sedan. Under de första sju dagarna har antal delningar stigit från 37 procent 2013 till 65 procent 2014.

Trenden är således att filmer sprids snabbare, vilket gör den första veckan allt viktigare för annonsörer som hoppas bli virala.

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

Unruly Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev