Digitalt presenteras av:

United Screens börjar med lokal reklam

Säljbolaget Closer ska hjälpa United Screens att kränga lokalannonsering.

Kampen mellan Sveriges multi channel networks (aktörer som samlar Youtube-stjärnor under ett paraply) hårdnar. Nyligen lanserade TV4-gruppen ENT, ett multi channel network som ska samla "Sveriges bästa innehållsskapare på digitala plattformar".

På Youtubefronten finns i Sverige Splay, delägt av MTG, och United Screens, som Bonnier har köpt in sig i.

United Screens vässar nu sitt erbjudande mot annonsörerna. Hittills har bolaget enbart erbjudit annonsering på nationell, nordisk och global nivå.

Nu ger sig United Screens in i kampen om de lokala annonspengarna. Annonsörerna ska framöver kunna köpa reklam på exempelvis kommunal nivå.

United Screens lägger särskilt fokus på Västsverige, där säljbolaget Closer får i uppdrag att sälja United Screens erbjudande inom reklam och branded content.

– Göteborg och Västsverige är en oerhört viktig reklammarknad med många spännande företag, som vi nu tack vare samarbetet med Closer ser fram emot att nå ut till, säger Nicole Haman, försäljningschef och partner på United Screens, i ett pressmeddelande.

Hon uppger att United Screens har ”tre gånger så mycket tittande som alla svenska playkanaler sammanlagt”. I reda tal uppger United Screens att bolagets nätverk når över 170 miljoner visningar i månaden.

United Screens omsatte drygt 21 miljoner kronor under 2014. Förlusten landade på nära 10 miljoner kronor. Splay omsatte under samma period drygt 25 miljoner kronor, och gjorde en förlust på knappa miljonen.

United Screens har tidigare uppgett att omsättningen kommer att fördubblas under 2015.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

Publicerad 2015-10-29 14.38Uppdaterad 2015-12-06 20.24

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: