Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Unicef jagar undanflykter

Publicerad: 19 Oktober 2011, 04:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:54

Unicef och JMW startar en opinionskampanj om kränkningar av barns rättigheter. Målet är att göra FN:s barnkonvention till lag i Sverige.


Ämnen i artikeln:

MaxusJMW

– Vi vill öka kännedomen om barnkonventionen och om barnens situation i Sverige i dag. Den är inte alltid så bra som man lätt tror, säger Petra Hallebrant, informationschef på Unicef.

I kampanjen, som drar igång på måndag, samlar Unicef in undanflykter om varför barns rättigheter kränks.

Budskapet är att det inte finns några undanflykter som berättigar att barns rättigheter kränks.

– Vi granskar bland annat medier, rättsfall och utredningar och lyfter fram exempel på när barnkonventionen inte följs, och hur det skulle ha sett ut om konventionen ingått i svensk lag, säger Petra Hallebrant.

Hon nämner ett fall när dagispersonalen inte anmält misstänkt barnmisshandel, med motiveringen att "de tänkt anmäla men inte hunnit ännu".

Unicef efterlyser även tips från allmänheten på när makthavare skyller ifrån sig, via hashtaggen #undanflykt på Twitter.

Från måndag och en månad framåt publiceras dagens undanflykt på Unicefs Facebook-sida och på bloggen http://blog.unicef.se/. Unicef kommer även försöka engagera opinionsbildare i kampanjen för att få upp frågan om barnkonventionen i svensk lag högre på den politiska agendan.

– I Norge är konventionen lag, säger Petra Hallebrant.

Information om kampanjen sprids i en film, producerad av Robin Robinovich, som publiceras på Youtube på måndag. Köpta annonser på Youtube och Facebook används också.

– Vi tror på bra spridning i sociala medier, säger Petra Hallebrant.

Arbetsgrupp UNICEF: Petra Hallebrant, informationschef och projektledare Christina Heilborn, barnrättsjurist och chef för opinion & påverkan Johanna Celion, sociala media och digital marknadsföring Dominque Gorska, ansvarig frivilliga Christina Kerpner, press Mina Ahmadi, assistent Tina Jogensjö, film   JMW Kommunikation: Carl Wangel, kommunikationskonsult Ann-Sofie Halling, kommunikationskonsult Brit Stakston, social medietrateg Joakim Karlsson, kreativt ansvarig Niclas Strandh, digital planner Anders Sten, producent webb Robinovich, film Mediebyrå: Maxus/Outrider, Oscar Larsson

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MaxusJMW

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev