Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Undersökning: Svårt med sociala medier

Publicerad: 4 Oktober 2016, 07:50
Uppdaterad: 4 Oktober 2016, 08:05

En tredjedel av Skandinaviska kommunikationsköpare tycker att det är svårt att nå rätt målgrupper på sociala medier, enligt en undersökning av kommunikationsbyrån Geelmuyden Kiese.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebookTwittersociala medier

47 procent av Skandinaviens 49 tillfrågade kommunikationsköpare menar att det viktigaste syftet med sin närvaro på sociala medier är att nå ut till rätt målgrupp, enligt en undersökning "Presens Futurum", gjord av kommunikationsbyrån Geelmuyden Kiese.

Samtidigt svarar 33 procent att just detta är den största utmaningen.

Enligt Geelmuyden Kieses tillförordnade vd Åsa Johansen är ambassadörer eller så kallade "influencers", ett effektivt sätt att nå en viss målgrupp via sociala medier som Twitter, Facebook, Snapchat och Instagram.

61 procent av de svarande som arbetar med ambassadörer menar att det är ett bra sätt att nå ut till rätt målgrupp.

Trots att en majoritet svarat att det är ett bra sätt att arbeta på använder enbart en tredjedel av de tillfrågade sig av ambassadörer i sitt kommunikationsarbete.

Av de som inte gör det är 35 procent osäkra på om det faktiskt skulle gynna den egna verksamheten.

– Ambassadörer är ett effektivt sätt att katalysera sin kommunikation, men för många är begreppet fortfarande nytt och man är på köparsidan osäker på hur man ska mäta hur det bidrar till affärsmålen, säger vd:n Åsa Johansen i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vi tror tveklöst att detta är framtiden och vi har sett fantastiska resultat i de projekt där vi arbetat målmedvetet med ambassadörskap som komplement till traditionella medier för att nå ökad räckvidd och mer träffsäkert resultat.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev