Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Undersökning: Skrota prerolls i webb-tv

Publicerad: 18 Augusti 2011, 08:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

Enligt en amerikansk undersökning är det en säker väg till fiasko att lägga annonser före ett webb-tv-inslag.


Teknikbolaget Freewheel hjälper med sin videoplattform amerikanska rättighetsinnehavare att tjäna pengar på nätet. Nu har de genomfört en stor studie hur tittarna reagerar på olika typer av annonser.

Undersökningen innefattar totalt 11,3 miljarder webb-tv-strömmar och 6 miljarder annonsexponeringar.

Vad Freewheel har kommit fram till är att det mest framgångsrika sättet att placera reklam i webb-tv är att efterlikna samma upplägg som finns i den vanliga tv:n, med annonsavbrott inne i själva programmet. Det dominerande tillvägagångssättet med prerolls, alltså att man staplar annonser på varandra innan själva klippet startar är inte att rekommendera.

Enligt undersökningen väljer 25 procent av besökarna att klicka sig bort från webb-tv-spelaren då det första de möts av är reklam.

Inte helt överraskande är det längre produktioner som bäst lämpar sig som annonsbärare. Gällande sitcoms och dramaproduktioner med över 22 minuters speltid valde hela 94 procent av tittarna att se reklamen. Program som är över 22 minuter bedöms klara tre avbrott för reklam utan att tittarna tröttnar.  

Undersökningen visar också att av de tittare som väljer att stanna kvar under reklamavbrotten så tittar 81 procent av användarna på all reklam när programmet är antingen sitcoms eller dramaproduktioner.

De sportintresserade har lite sämre tålamod och bara 59 procent av dem som stannar ser all reklam.

Datan har samlats in från Freewheels kunder som innefattar CBS, Fox, Turner Entertainment, Discovery, Espn och Martha Stewart Living Omnimedia.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.