Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Digitalt presenteras av:

Undersökning: SD:s dominans på Facebook fortsätter

Publicerad: 19 April 2018, 13:51
Uppdaterad: 20 April 2018, 11:38

foto: montage

Sverigedemokraterna utklassar riksdagspartierna när det kommer till att skapa engagemang på Facebook. Men på en lokal nivå utmanas partiet av Socialdemokraterna. Det visar en kartläggning från Dagens Samhälle.


Ämnen i artikeln:

Dagens SamhälleSverigedemokraterna

I mars gjorde Aftonbladet en mätning av interaktionerna på riksdagspartiernas officiella rikssidor på Facebook – vilket pekade på tydlig dominans hos Sverigedemokraterna.

Nu har ännu en undersökning genomförts, denna gång gjord av analysföretaget Bumblewing på uppdrag av Dagens Samhälle.

Även denna visar att Sverigedemokraterna dominerar i engagemang på Facebook, skriver Dagens Samhälle. I alla fall på riksnivå.

Interaktioner har mätts under perioden 2-9 april och Facebooksidorna som undersökts är de åtta partiernas officiella sidorna, 178 sidor på distriksnivå och 76 sidor som representerar partierna i de tio största kommunerna.

Dagens Samhälles kartläggning visar att det sammanlagt skedde 121 058 interaktioner på sidorna under de sju mätdygnen. Med interaktioner avses alla inlägg som reagerats på, kommenterats, delats eller taggats.

Totalt förekom 85 849 reaktioner på de åtta sidor med flest interaktioner. Sverigedemokraterna får nära hälften av dessa på sin nationella officiella sida: 42 412 stycken.

Resultatet visar att Sverigedemokraterna behåller förstaplatsen i att skapa högst engagemang på riksnivå.

Socialdemokraternas Facebooksidor har 19 812 reaktioner. På tredje plats landar Moderaterna i riksmätningen med 7 065. I botten hamnar Liberalerna och Centern.

På lokal nivå utmanas SD däremot främst av Socialdemokraterna, därefter Moderaterna. 21 645 interaktioner på partiernas distriktksidor under veckan – och här vinner Socialdemokraterna med 6 736 reaktioner, följt av Sverigedemokraterna (5 694) och Moderaterna (3 056)

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.