Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Undersökning: Redaktioner använder Twitter som megafon

Publicerad: 14 november 2011, 09:10
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

De stora nyhetsredaktionerna använder Twitter för att locka läsare, men inte som ett journalistiskt verktyg, enligt en färsk amerikansk undersökning.


Twitter kan ge företag och nyhetsorganisationer en möjlighet att föra en dialog med sina konsumenter. Men en amerikansk undersökning visar att få utnyttjar den möjligheten.

I de största nyhetsredaktionernas twitterflöden fanns en länk till egenproducerade artiklar i 93 procent av fallen.

Men bara 2 procent av inläggen sökte information från läsarna och 1 procent gjorde retweets av artiklar från andra redaktioner. 13 av de största amerikanska nyhetsorganisationerna, däribland New York Times och CNN, deltog i undersökningen som genomfördes av Pew Research Center under en veckas tid.

– Här finns det likheter med webbens tidiga dagar, när nyhetsorganisationer sällan länkade till något utanför redaktionens egna väggar, säger undersökningens projektansvarige Amy Mitchell till San Francisco Chronicle.

Intresset för att hitta nyheter via Twitter verkar däremot öka. De twitterflöden som fanns med i undersökningen fick i genomsnitt 65 procent fler läsare under en period av 8 månader.

Tidningarna Washington Post och Huffington Post var mest aktiva på Twitter, samtidigt som tv-kanalerna CNN, MSNBC och Fox News var minst aktiva. Den sistnämnda var dock bäst av alla på att använda Twitter som ett journalistiskt verktyg. 21 procent av alla tweets från Fox News användes som redskap för att kommunicera med läsare och få nya influenser till journalistiken.

När Twitter riktar sig till journalister marknadsförs tjänsten som ett verktyg för att hitta källor, kolla fakta, publicera artiklar samt marknadsföra sig själv och sitt arbete.

Erik Strömberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.