Undersökning: "Nio av tio betalar för Ipad-innehåll"

2010-11-22 06:29  

Goda nyheter för medieägarna: Betalningsviljan är hög hos Ipad-användare, enligt en ny studie.

Apple har ännu inte lanserat Ipad mot den svenska marknaden – men hysterin kring produkten är redan här. Samtidigt pågår mediehusens chickenrace om att få ut sina tidningar i Ipad. 

Först blev, som dagensmedia.se kunde berätta i fredags, Expressen, som valde att premiärsläppa sin skvallerbilaga Expressen Extra. DN, SvD och Aftonbladet är alla på gång.

Webbyrån Daytona har nu genomfört en undersökning om Ipad-användandet i Sverige. Svaren bör tas med en nypa salt, då de som i dag äger en Ipad i Sverige måste anses vara en liten grupp entusiaster, vars konsumtion och vanor antagligen skiljer sig från de som köper Ipaden efter Sverigelanseringen. Men samtidigt är det den första undersökningen som gjorts bland svenska Ipad-användare. 

Av 272 användare som svarat på Daytonas enkät är de allra flesta över 30 år - hälften av de svarande är mellan 30 och 40 år. 90 procent är män och 80 procent bor i en storstad.

De vanligaste aktiviteterna är att mejla, läsa nyheter och kommunicera i sociala medier. Rörlig bild är inte lika populärt, vilket även speglas i listan över de mest populära apparna. Där dominerar Safari, mejl och Twitter snarare än SVT Play och Youtube.

Samtidigt verkar betalningsviljan vara hög – 253 av 272 Ipadanvändare har betalat för att ladda ned en app, medan 152 har betalt både för att ladda ned en, samt för någon tjänst i den.  

Endast 18 har aldrig betalat någonting. Wired är den mest populära betal-appen.

På frågan om vilka medier som fått stryka på foten sedan de köpte Ipad är det vanligaste svaret kvällstidningar, följt av morgontidningar och radio.

Samtidigt uppger 14 procent att de interagerar oftare med annonserna än man gör på datorn. Samma siffra för Ipad versus mobilen är 30 procent.

Johan Ronnestam, konsult inom digitala medier, kommenterar resultatet i undersökningen:

– Ipaden som gadget ger oss en möjlighet att nå ut och bygga relationer med människor på ett sällan skådat sätt. Men det kommer handla om relevans och värdeskapande kommunikationsaktiviteter, inte avbrytande annonser. Vi kommer att se fler produkter som på olika sätt byggs samman med iPaden. Det handlar helt enkelt om produktutveckling i syfte att stärka och bibehålla relationer, säger han.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt