Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Undersökning: Marknadschefer vilse i sociala medier

Publicerad: 27 September 2011, 11:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:57

Nästan åtta av tio marknadschefer har inte koll på hur mycket deras företag satsar på sociala medier samt hur kampanjerna genomförs. Nu efterlyser de bättre mätmetoder, enligt en ny undersökning.


Ämnen i artikeln:

sociala medierTwitterFacebook

– I dag finns en stor potential för att öka marknadsinsatserna i sociala medier. Men investeringarna bromsas av oförmågan att mäta resultaten av sådana kampanjer. Bland företagen finns redan viljan att göra detta, men ansvaret vilar nu på vår bransch att leverera det stöd som krävs, säger Neil Morgan, europeisk marknadsdirektör på Adobe, i ett pressutskick.

Adobe Systems har frågat 500 marknadschefer i Storbritannien, Frankrike, Italien, Tyskland och Norden om deras syn på sociala medier. Runt en tredjedel av dem visste inte eller ansåg att det var någon annans uppgift, vilket kan tyda på att det råder en osäkerhet om vilken funktion på företaget som ansvarar för kampanjer i sociala medier.

Högst upp på marknadschefernas önskelista står bättre mätbarhet, alltså metoder för att kunna räkna ut vilken avkastning som investeringarna i sociala medier ger.

58 procent av reklamköparna listade detta som den viktigaste frågan. 36 procent svarar att de i dag försäker mäta men att undersökningarna inte är tillräckligt effektiva.

Trots detta anser hela 78 procent av marknadscheferna att de "saknar en komplett och aktuell bild av hur mycket de satsar på kampanjer i sociala medier och hur dessa leds och genomförs", skriver Adobe.

Populärast bland kanalerna är Facebook, som används av 84 procent av de aktiva bolagen. Twitter är näst störst, med 62 procent.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.