Undersökning: Drastisk minskning av engagemang för nyhetsmedier på Facebook

2018-01-25 10:10  
Nyhetsmedier får allt mindre engagemang på Facebook, enligt Ezyinsigts nya analys. Bild: Flickr

En färsk analys från sociala medier-verktyget Ezyinsights skvallrar om att Facebook troligen styrde om i algoritmen redan under 2017. Engagemanget för nyhetsmedier minskade nämligen ordentligt under andra halvåret 2017.

Engagemanget för nyhetsmediers innehåll på Facebook har minskat drastiskt under det andra halvåret 2017, i jämförelse med det första. Det visar en ny analys av Facebookinnehåll från publicister i USA, Storbritannen och Europa genomförd av sociala medier-verktyget Ezyinsights.  

”Engagemang” syftar på hur mycket användare reagerade på, kommenterade och delade publicisters innehåll på plattformen.

Tidigare i januari offentliggjorde Facebook en stor förändring i algoritmen som styr nyhetsflödet. Förändringen innebär att inlägg från användares familj och vänner kommer att premieras framför inlägg från publicister och annonsörer. Ett potentiell hårt slag mot aktörer som lägger mycket tid på att skapa innehåll specifikt för Facebooks plattform.

I analysen skriver Ezyinsights att resultatet dock tyder på att Facebook redan har styrt om i algoritmen tidigare under 2017, men valt att presentera förändringen först nu.

Samtidigt pekar man på att det är viktigt att komma ihåg att den andra halvan av 2017 nyhetsmässigt var lugnare än den fösta, med undantag för #metoo-rörelsen. Årets första halva dominerades av nyhetsrapportering om Trumps presidentskap, fake news och rysk inblandning i det amerikanska valet.

Specifikt för Sverige väckte rapporteringen om terrorattacken i Stockholm stort engagemang bland användarna under första halvåret 2017.

Analysen inkluderar innehåll från de tio största etablerade publicisterna i de respektive länderna, och de fem största publicisterna som räknas som viralsajter eller kontroversiella sajter.

I Sverige har man inom den första kategorin räknat in exempelvis Aftonbladet, Expressen, DN och SvD, medan Newsner och Uppskattat räknas in i viral-kategorin och Politikfakta i kategorin med kontroverisella nyhetsmedier.

Här nedan är en graf över engegemanget för de svenska medierna på Facebook under 2017:

När det kommer till viralsajter har engagemanget på Facebook legat på en stadig nivå under 2017, vilket är att vänta eftersom deras innehåll är skapat just för att delas, gillas och kommenteras. Facebooks nyhetsalgoritm kommer fortsatt att premiera den typen av beteende.

Mer oroande, skriver Ezyinsights, är att engagemanget på Facebook för kontroversiella nyhetsmedier har ökat under året som gått. Även deras innehåll är skapat för att väcka starka känslor hos publiken, vilket uppmuntrar till engagemang och debatt. Just engagemang och debatt är två saker som Facebook har meddelat kommer vara viktiga för synlighet i nyhetsflödet framöver.

Samtidigt har Facebooks vd Mark Zuckerberg sagt att plattformen ska ge mer utrymme till ”pålitliga” nyhetskällor, som ska märkas ut av användarna själva. Det menar Ezyinsights antagligen kommer ha en väldigt liten effekt på just alternativa nyhetsmedier, eftersom att de människor som läser deras innehåll tenderar att se dessa nyhetskällor som trovärdiga.

Så vad betyder allt detta för publicisters närvaro på Facebook under 2018?

Ezyinsights menar att oro över förändringar i nyhetsflödet inte kommer att försvinna, i och med att Facebook kommer fortsätta att experimentera med algoritmen. Därför måste publicister ha ett starkt analysteam och pålitliga verktyg för kunna ta hjälp av både sin egen – och sina konkurrenters – data, för att på så vis förstå vad det är som händer.

Svenska publicister i analysen:

Dags- och kvällstidningar:

Expressen, Aftonbladet, AlKompis, SVT Nyheter, Omni, Göteborgs-Posten, TV 4 Nyheterna, Metro Sverige, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter

Viralsajter:

Newsner, The Typical Jag, Newsners bästa, Uppskattat, Newsner Familj

Alternativa medier:

Politikfakta, Politiskt Inkorrekt, Political Scrapbook

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt