Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Ulrika Ek: "Ibland är saker bara tråkiga"

Publicerad: 10 November 2018, 09:00
Uppdaterad: 10 November 2018, 09:00

Foto: Janne Næss

Från affärsutvecklingschef till vd – Ulrika Ek axlar 300-miljonersbolaget Nyheter24-gruppen. Efter att ha jobbat digitalt i hela sitt yrkesliv är det först nu hon tycker att den digitala spelplanen har blivit intressant på riktigt.


Ämnen i artikeln:

Nyheter24

Den här intervjun har tidigare publicerats i Dagens Medias magasin, nummer 10, 2018.

 

Ulrika Ek sitter i en cab och sveper fram genom det svenska landskapet. Strax ovanför cirkulerar en helikopter och följer hennes bilfärd. ”Drive faster, drive faster”, hörs från ovan och kvinna­n med det blonda håret trycker gasen i botten.

Det är öppningsscenen i Bollywoodfilmen ”Dil jo bhi kahey”, på engelska ”Follow your heart”. Den svensk-indiskt producerade filmen ska inledas med att huvudpersonen färdas i en bil genom Sverige.

Ulrika Ek drömmer om att bli skådespelare och har efter gymnasiet inte bara gått två år på Calle Flygare Teaterskol­a utan också pluggat teater och film ett år i USA för att få drömmen förverkligad. Nu befinner hon sig i en bil på Drottningholm och filmas från en helikopter.

Men det finns ett mindre problem. Eller kanske till och med två. Det är visserligen Ulrika Ek som sitter i den där bilen, men hon är inte filmens huvudrollsinnehavare, och dessutom är hon inte ens någon särskilt bra skådespelare.

– Kvinnan som spelade filmens huvudroll hade inte körkort. Jag råkade vara lite lik henne och fick hoppa in och köra. Det var väl min främsta insats i min ”skådespelarkarriär”. Ha ha. I dag kan jag konstatera att jag inte var någon vidare skådis.

Den där korta medverkan i ”Dil jo bhi kahey” hade kanske kunnat vara Ulrika Eks främsta merit. Om det inte vore för allt det där andra, långt ifrån en bilfärd på Drottningholm och i en helt annan bransch.

Det är mitten av maj 2018. Ulrika Ek står vid kaffeautomaten i Nyheter24-gruppens tillfälliga lokaler på Södermalm i Stockholm, ett kontor som tidigare har tillhört Mojang, bolaget bakom det omåttligt populära spelet Minecraft.

– Det är lite häftigt ändå att sitta här, även om vi snart ska flytta ut, säger Ulrika Ek och tittar ut över rummet och bolagets olika redaktioner.

Två månader har gått sedan hon övertog ansvaret som vd för Nyheter24-gruppen. Dessförinnan har hon varit affärsutvecklingschef på bolaget och tog över posten som vice vd bakom den dåvarande vd:n Daniel Weilar under sommaren 2017.

Foto: Janne Næss

– Det kändes så klart fantastiskt roligt, säger Ulrika Ek och slår sig ner i en skinnklädd stol i ett av lokalens stora mötesrum.

Hon har varit en del av Nyheter24-gruppen i över två år. Nu som vd, och frågan är om det inte fanns en plan för det redan från början.

När bolagets dåvarande Daniel Weilar var föräldraledig under hösten var det visserligen hans bror, och bolagets styrelseordförande, Douglas Roos som klev in i rollen som tillförordnad vd.

– Daniel har sagt att de såg redan när de rekryterade mig att jag kanske skulle vara någon som skulle ta vid. Och jag tror att han i sitt ledarskap har hjälpt mig att träna in rollen, säger Ulrika Ek.

När så nyheten om att Daniel Weilar skulle lämna vd-rollen på bolaget efter fem år kom i början av december förra året var det en inte särskilt förvånad Ulrika Ek som fick frågan om att ta över.

– Jag har smugit in i rollen, kan man säga, så det kom aldrig som en chock som innebar helt nya saker. Sen har jag självklart respekt för uppdraget och det måste man ha. Jag har sagt det förut, men jag älskar verkligen det här företaget. Det jätteroligt att bara fortsätta och ta vid för att bygga vidare.

Hade du själv baktanken att du ville bli vd?

– Generellt sett så vill jag alltid göra mer. Det är inte alltid att jag vill ha den där titeln eller ha de där pengarna – även om det så klart är roliga drivkrafter också – men jag vill alltid göra mer. Det har varit ganska naturligt. Men jag kan inte säga att jag kom in och tänkte att jag ska bli vd. Men jag visste att jag ville komma in och göra skillnad, för bolaget, och också själv göra nya saker.

Hur kändes det att ta över efter en vd som suttit i fem år?

– På ett personligt plan har jag alltid jobbat väldigt nära Daniel, så jag saknar honom ibland. Men vi har fortfarande en tight kontakt och han är aldrig längre än ett telefonsamtal bort.

Tio år har gått sedan Douglas Roos och Patrik Sandberg drog igång ett gemensamt medieprojekt som kom att bli grunden för Nyheter24-gruppen. I dag består bolaget av sajterna nyheter24.se, blogg.se, Fragbite och Modette, tyda.se, kwiss.me, de egna e-handelsmärkena Happitude och Urban Gloss. Samt dotterbolagen Netric och Adwell.

– Daniel, Douglas och Patrik har gjort en fantastisk resa med bolaget. Från att vara en sajt till någonting som omsätter över 300 miljoner kronor.

Innan Ulrika Ek började på bolaget hade hon drivit ett eget konsultföretag i tre år och var inte säker på att hon ville ta anställning igen.

– Jag älskade att vara egen och friheten det innebar. Det var egentligen inte planerat att jag skulle börja på Nyheter24, utan det var mest slumpen. Jag tänkte: ”Kommer det här verkligen vara något för mig?”

Hon uppskattade känslan av att kunna påverka rörelsekedjorna på egen hand. Hon gillar tempo och har svårt för stora organisationer och långa beslutsvägar.

Under en av sina utbildningar hade hon bjudit in just Daniel Weilar som gästföreläsare, och en sak ledde till en annan.

Det var så det egna bolagets kapitel avslutades för mer än två år sedan, och ett annat i Ulrika Eks liv började – på Nyheter24-gruppen.

– När jag kom in här så hittade jag just det som jag eftersökte. Det är ett så spännande bolag, och på ett positivt sätt händer det saker hela tiden. Det finns en innovationskultur, och de digitala kunskaperna inom bolaget har en väldigt hög lägstanivå, vilket gör att det blir väldigt roligt att jobba.

Ganska snabbt kände hon att det var en chansning som hade gått hem.

Foto: Janne Næss

– Jag kände direkt att det här kommer bli kul. Att här kommer jag vara, och här vill jag vara.

Du saknade inte att vara din egen?

– Faktiskt inte. Men det är nog för att vi har lite av en entreprenörskultur, och det kanske låter lite klyschigt, alla bolag vill ju så klart framåt, men här finns det en snabbrörlighet som gör det väldigt spännande.

Ulrika Ek menar att Nyheter24-gruppen generellt sett alltid försöker sträva efter samma saker som hon själv värderar högt. Korta beslutsvägar, för att nämna en.

– Vi har alltid haft filosofin: hellre lite för fort och lite fel. Sedan får man göra om det. Det tror jag är viktigt i dagens medielandskap när allt förändras hela tiden. Men framför allt finns kulturen med att hela tiden vilja testa nya saker, och hitta nya vägar, och vi ställer om väldigt snabbt.

Ett exempel på exakt just det är sajten Nyheter24.ses användning av de så kallade liveundersökningarna på Facebook, menar hon. Det var under slutet av 2016 som Facebook närmast fylldes till bredden av svenska mediers virala liveundersökningar. Nyheter24 var först, sedan hakade flera andra på konceptet med att man formulerade en fråga och sedan skapades en livesändning där resultatet formades.

Flera medier nyttjade flitigt den nya trenden och i en kavalkad av livesändningar fick deras Facebook-användare besvara frågor som hur man uttalar kex, chex eller kex? Vem är egentligen populärast av Jimmie Åkesson och Anna Kinberg Batra? Och vem av Henrik Larsson, Zlatan Ibrahimovic eller Tomas Brolin vill svenska folket ska återvända till Sveriges fotbollslandslag?

Det gick förvisso bara några veckor innan Facebook helt stängde dörren för liveundersökningarna, men Ulrika Ek menar att det är ett bra exempel på Nyheter24-gruppens vilja att hela tiden testa nytt.

– Vi var bland de första med att testa det där. Jag kommer ihåg att det var någon från Fragbite som såg det, hittade någon tekniker och tillsammans klurade de ut hur man gjorde. Sedan var vi igång.

Kan det inte finnas en fara i det också, att hela tiden försöka vara snabb med det nya?

– Absolut. Det är väldigt lätt att man springer på alla bollar och ser möjligheter i allting.

Nyheter24-gruppen sålde under förra sommaren sajterna Dayviews, Filmtipset och Hamsterpaj. En händelse som är en del av husets strategi att renodla hela kedjan.

Ulrika Ek hävdar att bolaget förenklat har två tydliga usp:ar: expertkunskapen och profileringen inom målgruppen millennials, tillsammans med förmågan att skapa engagerande innehåll som skapar resultat.

– De två delarna av arbetet gäller oavsett om det handlar om vår redaktionella sajt, som ska driva sidvisningar, till att jobba med att bygga branding. Det är inom de här sektionerna som vi ska testa att springa på nya saker, de andra delarna får vänta.

Vid sidan av skådespelardrömmarna har Ulrika Ek alltid haft skrivandet. Som liten åkte hon på skrivarläger och var barn­reporter på Dagens Nyheter. Senare pluggade hon också journalistik på Södertörn.

– Det var egentligen min mamma som tyckte att det var viktigt med en högskoleutbildning. Men jag tänkte att det där var något som jag kunde hålla på med medan jag väntade på mitt ”big break” inom skådespelarbranschen.

Det stora genombrottet som skådespelare kom aldrig, och samtidigt hade hennes intresse för journalistiken bara ökat, och framför allt för den digitala delen.

Ulrika Ek var bara några år gammal när hennes pappa beslut­ade sig för att köpa en dator. Och även om vissa saker kan låta som efterhandskonstruktioner så tror hon än i dag att det var en bidragande orsak till hennes intresse för det digitala.

– Min pappa säger själv att han fattade tidigt att datorer skulle bli någonting. Efter att han köpt hem en så lekte vi syskon alltid med den.

För honom var det ingen fluga, med andra ord?

– Exakt. Men det är ju vad han säger nu, ha ha, med facit i hand.

– Jag har aldrig haft den där tröskeln med att man inte vet vad man gör. Det var bara att testa. Om man inte har de gränserna, att man bara klickar på och så lär jag mig väl något, då blir det väldigt kul.

Efter sin högskoleutbildning, och kanske fortfarande i väntan på skådespelarkarriären, började hon jobba som webbredaktör på Svenska Dagbladets ekonomisajt E24. Därifrån rekryterades hon till TTG, där hennes favoritmagasin sedan barndomsben, Cosmopolitan, var mitt uppe i arbetet med att möta den nya digitala tidsåldern.

– Allting var nytt, och egentligen var det fortfarande print som gällde. Men Christopher Holmerin som var chef för webben hade verkligen en vision som var i framkant. Han hade kommit på att vi skulle ha användargenererat innehåll och att vi skulle starta bloggar.

Cosmopolitan nylanserade hela sajten.

– Tittar man på trafiksiffrorna jämfört med nu så var det ju sjukt lite, men vi var ändå där i topp bland tjejsajterna.

Ulrika Ek var med och drev tidningens sajt under en tid. När Cosmopolitan köptes upp av LRF Media följde hon med och fick på köpet rollen som webbansvarig. Men det var något som skavde.

– De kanske var lite mer fokuserade på print just då och mitt sikte och intresse låg på det digitala.

Hon bytte LRF Media mot Stardoll, spelsajten som med hjälp av onlinespelet med samma namn lyckats skapa ett enormt community för stylingintresserade unga.

– Stardoll var sjukt kul. Dels fanns det jättemycket duktiga och kompetenta människor där och samtidigt bara växte allt hela tiden. Det var häftigt att se och jobba med ett sådant maskineri.

Men någonstans i framgångarna med Stardoll och rollen som projektledare hade Ulrika Ek börjat fundera på vad det var hon egentligen ville göra. På Cosmopolitan hade hon träffat Camilla Björkman, i dag affärsutvecklingschef på techsajten Breakit.

Ulrika Ek och Camilla Björkman var 27 år och hade börjat fundera på vart deras karriär egentligen var på väg. Det var då idén slog dem.

– Tänk om det fanns en handbok i hur man ska göra karriär. Då kom vi på idén att vi skulle intervjua framgångsrika kvinnor i Sverige om deras hemligheter.

Slutresultatet av alla intervjuer blev boken ”Powerprincipen”.

– Vi pitchade den till flera förlag och fick nej. Men Norstedts sa ja. Det var en crash course i hur man ska göra karriär. Det var extremt intressant att sitta där med alla de där kvinnorna och få reda på hur de gör.

Hur mycket tid lade ni ned på att färdigställa boken?

– Först hade vi planen att göra den på tre månader, men det sprack ju så klart. Allt som allt höll vi på ett halvår. Vi satt den sommaren och jobbade dag och natt och nästan grät och undrade hur vi egentligen skulle hinna klart.

Boken färdigställdes, och i samma veva hade en ny karriärlucka öppnat sig. Cosmopolitans dåvarande chefredaktör hade slutat. Ulrika Ek sökte och återvände till sin tidigare arbetsplats för att jobba med både webb och print.

– Jag var med i nedläggningen av tidningen. Det var riktigt tufft, inte minst för att man hade ett team som jobbade stenhårt under en. Vi hade nått bra resultat, men det räckte inte. Det var riktigt sorgligt.

Hur kändes det på ett personligt plan?

– När jag går upp i sådana saker är det för mig som att det är min bebis och jag gör allt för den. Där och då tänkte jag nog att jag aldrig kommer att hitta något som engagerar mig lika mycket igen.

– Men det gör man, och det är klart att det var tufft. Jag skulle vilja säga att det var en bra lärdom, men jag gillar inte det här med att man alltid lär sig någonting. Det är så klart att man gör det, men ibland är saker helt enkelt bara tråkiga.

En tid efter att Cosmopolitan lagts ned bestämde sig Ulrik­a Ek för att starta sitt eget företag. Hon jobbade som konsult inom digital affärsutveckling och hjälpte bland annat företag med deras sociala kanaler.

– Då var sociala medier lite mer nytt, kanske inte för privatpersoner, men för många företag.

Hon säger att det är först nu som webben och den digitala spelplanen blivit intressanta på riktigt.

– När jag började som webbredaktör för tio år sedan, då kunde man inte göra något. Då satt man i något trött system. Nu kan man göra hur mycket coola saker som helst. Det är som alla medier i ett. What’s not to like, liksom?

Ulrika Ek lutar sig tillbaka i stolen inne i mötesrummet på Nyheter24-gruppens kontor. Den här dagen har nästan exakt två månader passerat sedan hon utsågs till bolagets nya vd.

Är det något som du har förändrat sedan du började?

– Nej, inte i vd-rollen, det är för kort tid. Men något som jag bland annat har jobbat med är leadgenerering. Vi kan göra display, och så vidare, men hur ska vi skapa andra intäkter?

Nyheter24-gruppen står på fyra intäktsben: display, video, leadgenerering och deras creative studio.

– Vi måste titta på hur vi kan optimera dem. Display och video sköter sig lite mer själva. För oss handlar det väldigt mycket om de andra delarna.

En av sakerna som Ulrika Ek pekar ut som vägen framåt för bolaget är satsningen på e-sport och Fragbites nya e-sportsliga Fragleague, där sponsorer ska kunna sponsra hela ligan.

– Där finns det något spännande i att försöka nå en väldigt svår målgrupp, unga män med adblockers. Även om kvinnor mer och mer börjar komma in. Men det är en väldigt spännande del.

Vill du förändra det kommersiella innehållet?

– Den dagen man känner att man inte har några rattar att vrida på är det inte kul längre. Man måste alltid känna att man vill göra förändringar. Men det betyder inte man känner att det man gör inte är bra, utan bara att man alltid kan göra bättre.

– Det finns alltid nya grejer att göra, men man kanske landar i att göra det man alltid har gjort. Men man måste våga testa hela tiden.

När testar du skådespelar­karriären igen?

– Egentligen är det något jag inte alls förstår i dag, jag är så sjukt stiff att jag skulle få panik om jag skulle göra det. Du hör ju. Do not quit your day job.

Den här intervjun har tidigare publicerats i Dagens Medias magasin, nummer 10, 2018. 

"Jag är engagerad i allt"

Namn: Ulrika Ek.

Ålder: 35 år.

Bor: Vasastan, Stockholm.

Tjänar: ”Tillräckligt.”

Familj: Sambon Ted, föräldrar och syskon.

Karriär i korthet: Webbredaktör på sajten E24, webbchef och chefredaktör på Cosmopolitan, webbansvarig på LRF Media, projektledare på Stardoll, affärsutvecklingschef, vice-vd och vd på Nyheter24-gruppen.

Medievanor: ”All branschmedia, nyhetsmedier digitalt, våra egna sajter, bloggar och sociala medier. Älskar böcker.”

Läser just nu: ”En bok om historien bakom Snapchat.”

Styrka: ”Jag är engagerad i allt jag gör och vill alltid framåt.”

Svaghet: ”Tempo och driv kan ibland också vara negativt.”

Höjdpunkt i karriären: ”När jag blev anställd som webbchef på Cosmopolitan. Det var mitt första riktiga jobb.”

Dold talang: ”Jag är grym på att googla. Finns det på nätet så hittar jag det.”

 

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Nyheter24

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev