Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Tyska mediehus i annonspakt mot Google

Publicerad: 28 Maj 2019, 06:14

Fyra stora tyska mediehus bildar annonsallians för att motarbeta de amerikanska techjättarnas dominans på marknaden.


Ämnen i artikeln:

FacebookGoogleannonsnätverk

Media Impact, som är Axel Springer och Funke mediengruppes gemensamma säljorganisation, har slutit sig samman med RTL Groups och Gruner+Jahrs säljorganisation.

Tanken med samarbetet är att skapa en stark gemensam säljallians som erbjuder annonsytor hos alla fyra mediehusen.

I sin portfolio har det nya säljpakten stora titlar som Bild, Welt, Business insider, Der Spiegel och Die Aktuelle. Tillsammans har publicisterna en gemensam räckvidd på 50 miljoner unika användare per månad, skriver Digiday.

Facebook uppges ha ungefär 40 miljoner unika användare per månad i Tyskland. 

– Den här sortens samarbeten mellan mediehus har tidigare varit otänkbar. Nu är en allians det bästa alternativet för att återta marknadsandelar från plattformarna, säger Carsten Schwecke, som är ordförande i Medie Impacts styrelse.

Med annonspakten vill den nya tyska mediegiganten få mediebyråer och annonsörer att dra tillbaka sina investeringar från techjättarna, och istället placera dem hos mediegruppen.

Målet är att ingå årliga skräddarsydda avtal med mediebyråer och annonsörer. Om säljalliansen lyckas pitcha in sin idé på kundsidan, kommer de att påbörja bygget av den tekniska infrastruktur som krävs. Ambitionen är att kunna presentera en produkt på techmässan Dmexco i Köln i september, och att ha den redo för marknaden år 2020.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.