Tysk mediejätte köper United Screens

2018-01-08 08:56  
Foto: Samir Soudah

Tyska mediejätten Bertelsmann köper svenska United Screens via sitt online video-bolag RTL Group.

Youtube-nätverket United Screens grundades 2013 av Malte Andreasson, Stina Bergfors, Oscar Höglund och Jan Zachrisson. Bonnier Growth Media gick tidigt in med kapital.

När nu RTL Group köper 100 procent av aktierna i United Screens står Malte Andreasson och Stina Bergfors för 23 procent vardera av ägandet. Bonnier Growth Media hade 47 procent och resterande aktier tillhörde Nicole Haman, försäljningschef, och Georg Herlitz, creative director.

Enligt ett pressmeddelande får United Screens nu möjligheten att växa ytterligare.

– Vi är glada att RTL Group delar våra höga ambitioner för framtiden, och att vi med denna investering och nya allians kommer att tillsammans fortsätta växa affärsverksamheten de kommande åren. På United Screens kommer vi att fortsätta sträva efter det bästa för våra kreatörer, partners och kunder, säger Malte Andreasson, vd i United Screens, i pressmeddelandet.

Malte Andreasson säger till Breakit att han även efter köpet kommer att kvarstå som vd.

RTL Group äger även Youtube-nätverken Divimove och Stylehaul, skriver Breakit.

– Om du pusslar ihop oss tre så får man en ganska tung Europa-täckning. Vi får representera Norden i deras onlinevideo-kluster vilket förstås är fördelaktigt. I mitt gamla liv på TV4 var en återkommande fråga under ledningsmöten ”när kommer Bertelsmann?” Det var bisarrt att Europas största mediekoncern hade verksamhet i alla länder utom Norden. Det är kul att jag själv fick besvara frågan till sist, säger Malte Andreasson, till Breakit.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt