Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Twitterstorm kring @sweden

Kontroversiella tweets om judar från Nyheter 24:s krönikör Sonja Abrahamsson, som denna vecka twittrar från Visit Swedens konto @sweden, möter stark kritik i sociala medier och har även väckt uppmärksamhet internationellt.

Som ett led i Visit Swedens kampanj ”Curators of Sweden” twittrar Sonja Abrahamsson denna vecka från kontot @sweden.

Bland annat berättar hon om att hon äter ”strawberries…dripping with milk and urine” och att judar inte går att känna igen ”unless you see their penises”.

Tweetsen har fått mycket kritik, men Tommy Sollén, chef för sociala medier på Visit Sweden, försvarar kampanjen men vill inte gå in på enskilda tweets.

– Det är viktigt för oss att alla deltagare har en unik synvinkel. Alla våra curators twittrar från olika perspektiv, säger han till The Wall Street Journal.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2012-06-13 06.05Uppdaterad 2015-12-06 14.19

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: