Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Twitterkungen: "Jag ser mig som ett stort tidningsföretag"

Publicerad: 9 Oktober 2013, 11:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:36

Ur två tomma händer har han skapat ett lukrativt Twitterimperium – med tio miljoner följare. Nu lever Anton Perlkvist gott på att sälja inlägg till storbolagen.


Ämnen i artikeln:

Twitter

”Hej! Detta är Twitter-Anton.” Så presenterar sig mannen bakom det globala nätverk av Twitterkonton som enligt egen uppgift når över tio miljoner människor, när han via sms ger sig tillkänna för Dagens Medias reporter.

Han heter Anton Urban Perlkvist. Är 20 år gammal. Och lever på att skicka ut lustiga bilder, skämt och knasiga fakta på Twitte­r.

Från sitt tangentbord styr han ett trettiotal konton, med en sammanlagd räckvidd som är större än The New York Times motsvarighet. Där finns bland andra @know, @googlefacts samt ett "hemligt" konto, där Anton utger sig för att vara en karaktär ur en känd film.

– Jag ser mig som ett stort tidningsföretag, men som har kapitalet i antalet följare. Jag försöker ge dem en bättre upplevelse på Twitter och göra Twitter mer intressant att spendera tid på, säger Anton Pelkvist, som när Dagens Media intervjuar honom befinner sig i Malmö.

Anton Perlkvist har haft två mål under det senaste åren: att få tillräcklig snurr på affärerna för att kunna resa jorden runt med sitt twittrande. Och att bli större på Twitter än H&M:s globala konto.

När du läser den här texten har han gett sig ut på en flera månader lång resa, som spänner från London till Hong Kong.

Och H&M? Dem har Anton Perlkvist spöat fyra gånger om.

 

LÄS HELA ARTIKELN OM ANTON i Dagens Media #17 – som utkomer i dag i pappersform och digitalt via Dagens Medias tidningsapp för Iphone/Ipad eller Android samt via Readly.

 

LÄS DE TIDIGARE DELARNA I DAGENS MEDIAS ARTIKELSERIE OM DE NYA MEDIESTJÄRNORNA:

 

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Twitter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.