Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Twittergrundarens bolag köper förlusttyngda musiktjänsten Tidal

Publicerad: 5 mars 2021, 09:31

Twittergrundaren Jack Dorseys fintechbolag Square förvärvar musiktjänsten Tidal som dragits med förluster sedan start.

Foto: Skärmdump från Tidals startsida

Förlusttyngda musiktjänsten Tidal – som för sex år sedan köptes av Jay-Z och andra världsartister från Schibsted – förvärvas av Twittergrundaren Jack Dorseys finansteknikbolag Square.


Ämnen i artikeln:

TwitterSpotifyNew YorkNew York TimesAppleSchibsted

År 2015 köpte rappartisten och entreprenören Jaz-Z, tillsammans med en rad andra musikstjärnor, norsksvenska musiktjänsten Aspiro för en halv miljard kronor från mediekoncernen Schibsted som var Aspiros huvudägare fram till 2015. 

Aspiro startades dock ursprungligen av tre svenskar i Malmö 2012. Bolaget var sedan med Schibsted som majoritetsägare noterat på Stockholmsbörsen fram tills att de amerikanska ägarna tog över. 

De nya ägarna med Jay-Z, eller Shawn Carter som han egentligen heter, i spetsen döpte sedan om tjänsten till Tidal. Förvärvet omgärdades därefter att anklagelser mot bland annat Schibsted om att tjänsten var ett luftslott och Jay-Z hotade under en tid att stämma bland annat mediekoncernen.

LÄS OCKSÅ: Här är svenskarna som kan stämmas av Jay Z: ”Är oförstående till Jay Z:s krav”. 

LÄS MER: Jay Z hotar att stämma Schibsted – anser sig blåst i Tidalköpet 

Nu står det klart att Twittergrundaren Jack Dorseys finansteknikbolag Square köper en majoritetspost i Tidal. Det rapporterar bland andra Techcrunch och New York Times. Prislappen uppgår till 297 miljoner dollar, motsvarande drygt 2,5 miljarder kronor. Square tar därmed en majoritetsandel i bolaget, enligt New York Times.

”Det handlar om en enkel idé: Att hitta nya sätt för artister att få stöd för sitt arbete. Nya idéer hittas i skärningspunkten, och vi tror att det finns en tillfredsställande sådan mellan musik och ekonomi. Att få ekonomin att fungera för artister påminner om vad Square har gjort för försäljare”, skriver Jack Dorsey i ett av flera Twitter-inlägg om förvärvet.

Tidal har haft svårt att hävda sig i konkurrensen

Tidal lanserades som en utmanare till Spotify och Apple Music. De nya ägarna lockade bland annat med att den skulle ge artister bättre betalt per strömning än till exempel Spotify – som återkommande fått kritik för sina, enligt många artister, låga ersättningar. 

”Att få ekonomin att fungera för artister påminner om vad Square har gjort för försäljare”

Tidals lansering 2015 var spektakulär med världsstjärnor som Madonna, Alicia Keys, Beyoncé, Nicki Minaj och Kanye West.

Men tjänsten har sedan dess aldrig blivit någon riktig succé – och inte lyckats utmana varken Spotify eller Apple Music. Istället har bolaget dragits med stora förluster. Detta trots att megaartister som Beyoncé släppt musik exklusivt via Tidal. 

LÄS MER: Stjärnorna radar upp sig för Jay Z

Sedan starten har bolaget gjort en förlust på motsvarande 1,8 miljarder kronor, rapporterar Di Digital. Bara sett till 2019 ökade förlusten till motsvarande 430 miljoner kronor. 

Merparten av intäkterna härrör från prenumerationer i USA, enligt Di Digital. Tidal delar inte med sig av några siffror kring antalet prenumeranter, men analytiker säger att det kan röra sig om cirka fem miljoner globalt.

LÄS OCKSÅ: Spotify till 80 nya länder 

Som jämförelse hade Spotify 155 miljoner betalande kunder i fjärde kvartalet 2020, en ökning med 24 procent jämfört med motsvarande period året innan. 

Spotify ska nu även lanseras i ytterligare 80 nya länder. Det är den största expansionen hittills, enligt bolaget, och skapar möjligheter för tjänsten att nå en miljard nya lyssnare, hävdar Spotify.

LÄS OCKSÅ: 155 miljoner användare betalar för Spotify 

”Det är fortfarande inte en hållbar affärsmodell, då många ska dela på pengarna, samtidigt som tjänsterna är väldigt prispressade för att man vill bygga stora abonnentbaser”

Intäkterna understiger fortsatt utgifterna för musikstreaming-jättarna

Som Dagens Media rapporterat bygger musiktjänsternas affärsmodeller på att komma upp i väldigt stora volymer med betalande användare, för att kunna hålla nere prenumerantkostnaderna. Men volymerna räcker sällan till för att vända till vinst.

LÄS MER: Medieforskaren om plattformstjänsternas affärsmodell: ”Inte hållbar” 

Bolagen bakom tjänsterna gör enorma investeringar för att bygga gigantiska användarbaser. Men intäkterna understiger i regel utgifterna. 

Spotifys intäkter för fjärde kvartalet 2020 uppgick till exempel till totalt närmare 2,2 miljarder euro, vilket är en ökning med 17 procent, jämfört med fjärde kvartalet 2019. Samtidigt gjorde bolaget ett negativt rörelseresultat på -69 miljoner euro. 

– Det är fortfarande inte en hållbar affärsmodell, då många ska dela på pengarna, samtidigt som tjänsterna är väldigt prispressade för att man vill bygga stora abonnentbaser. Så intäkterna matchar inte kostnaderna, sa medieforskaren Jonas Ohlsson på Nordicom i en intervju med Dagens Media i september förra året och tillade:

– Det är ganska enkel matematik, antingen måste de här bolagen höja sina abonnentpriser eller sänka ersättningen till innehållsleverantörerna. Men innehållen på de olika plattformarna är ofta ganska likartade, så det finns sällan utrymme till några större prishöjningar.

”Det är ganska enkel matematik, antingen måste de här bolagen höja sina abonnentpriser eller sänka ersättningen till innehållsleverantörerna”

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.