Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Twittergrundaren stannade hemma – ska bli pappa

Publicerad: 3 Oktober 2011, 14:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:56

Ett av konferensens största dragplåster – Twittergrundaren Biz Stone – dök inte upp. ”Vi ska få en bebis”, säger han. Via en storbildsskärm berättade han ändå om sin skapelse.


Ämnen i artikeln:

DirektmarknadsföringSwedmaTwitterdma

Under måndagsmorgonen, Boston-tid, inleddes den stora direktmarknadsföringskonferensen DMA 2011. Omkring 10 000 deltagare är anmälda.

Sedan månader tillbaka har arrangören DMA, den amerikanska direktmarknadsföringsorganisationen, använt Twitter-grundaren Biz Stone i sin marknadsföring av eventet som en av en handfull ”keynote speakers”.

Därför trodde många att det var ett skämt, eller ett grepp i hans presentation, när Biz Stone dök upp på storskärm i det fullsatta Ballroom i Boston Convention Center.

– Alright, here I am, inledde Biz Stone via webbkamera och Ipodlurar.

Snart stod det klart att Biz Stone inte är på plats i Boston. Han har stannat hemma.

– Anledningen till att jag är med er som ett ”big floating head” är att vi ska få en bebis om två månader. Det är vårt första barn och jag tyckte att det vore klokt att inte lämna hemmet för en annan delstat under de två månaderna som är kvar, sade han.

Inför den förvånade publiken började Biz Stone att berätta historien om Twitter. Själva ursprungsidén var att skapa ett verktyg som för de omkring 5 miljarder mobiltelefoner världen över som kunde skicka sms, istället för enbart de som har tillgång till internetuppkoppling.

– När vi visade tjänsten för våra vänner och familj tyckte många att det var en onödig leksak, sade Biz Stone.

Under den musikfestivalen South by Southwest (SXSW) i Austin fick Twitter dock sitt stora genombrott. Det var också där som Biz Stone själv såg potentialen i tjänsten.

– Det var en kille som twittrade om att han skulle byta bar, eftersom den har var på var för full och högljudd. Han namngav också baren i sin Tweet.

På de åtta minuter som det tog för Twittraren att gå till den nya baren hade 800 andra personer gjort samma sak. Det var kö runt hela stället.

– Jag började tänka på vad Twitter skulle kunna användas till vid till exempel en katastrofsituation, och då började håret på ryggen resa sig. Det slog mig att detta var mer än en leksak.

Biz Stone, eller Christopher Isaac Stone som han egentligen heter, är medgrundare till Twitter och bolagets creative direcor. Han har också varit med och lanserat Xanga, Blogger, Odeo, och The Obvious Corporation.

Den senare fokuserar på att skapa verktyg som tillåter människor runt om i världen att samarbeta och göra världen bättre.

Hans budskap till DMA-publiken var att man både kan göra sitt jobb som marknadsförare och vara med om att skapa en bättre värld.

– Att bygga varumärken genom att hjälpa folk kommer att bli väldigt stort, vi är precis i början på den utvecklingen.

– Vi kan göra en bra insats globalt, samtidigt som vi gör vårt jobb, vilket också kommer att ge oss en helt annan stolthet inom våra företag, sade Biz Stone.

Bland den svenska delegationen märktes en besvikelse med att Biz Stone inte dök upp på plats. Även på Twitter syntes en frustration över detta faktum:

”Biz Stone appearing virtually. Kinda wish he was here. The sound quality of the feed is not very good, skrev Juan Martinez en reporter för New York-baserade Direct Marketing News.

Sue R.E. Geramian, kommunikationschef för DMA 2011 säger till dagensmedia.se att hon var nöjd trots att inte Biz Stone dök upp.

– Han hade en god anledning till att inte dyka upp. Folk kom fram till mig efteråt och sade att de tyckte att det var coolt att vi gjorde det virtuellt, säger hon till Dagensmedia.se.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev